Första kvartalet 2010: Aktiefonder köps igen

Fondhandeln under första kvartalet ökade med 100 procent jämfört med för ett år sedan. Sex av tio fondkronor har flyttats. Spararna köper aktiefonder igen och säjer mest räntefonder. Samtidigt är fler småsparare tillbaka. Det märks i att köpbeloppen minskar eller är i snitt 14 500 SEK. “Ukrainafonder är för första gången den mest köpta fonden. Efter lokala val väcktes intresset. Men regionen är fortsatt stökig. Och bland många optimister finns även skeptiker. På andra plats är förra årets överraskning företagsobligationsfonder”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Andra fondfavoriter är svenska småbolag, Östeuropa, Ryssland och tillväxtfonder. Mest sålda är korta ränte-, hedge- och Kinafonder. Även vindkraftsfonder syns på säljtoppen efter debaclet kring vindkraftsbolaget O2:s misslyckade notering.

Spararna gör stora omflyttningar i sina fondinnehav under första kvartalet. 57 procent av fondkapitalet har flyttats. ”Spararna har gjort stora omflyttningar. Deras tveksamhet kommer dels av oro i de s.k. PIGS-länderna, men också rapportfloden under februari. De som började månaden med att välja räntefonder har nu valt aktiefonder igen”, säger Claes Hemberg. Fondspararna gjorde under kvartalet i snitt 4,5 fondbyten per person. Den stora omsättningen i fondsparandet är också en tydlig bild över dagens fondsparare. ”Förr var så stor omsättning otänkbar. Idag är det vanligt. Nu måste politikerna inse att det nya förslaget om extra fondskatt på omsättning som fullständigt orimligt. Det kommer låsa sparare i fonder de idag inte tror på. För tyvärr tar spararna hellre förluster än en extra skatt”, säger Hemberg. Köpen under mars överväger men spararna säljer också många äldre innehav i korta räntor och hedgefonder. Några sparare har även blivit mer försiktiga och då sålt tillväxtfonder som Kina och Ryssland. Mest köpta i mars Mest sålda i mars 1. Ukraina 1. Kort ränta 2. Företagsobligationer 2. Hedge 3. Svenska småbolag 3. Kina 4. Östeuropa 4. Ryssland 5. Tillväxt 5. Företagsobligationer Fondhandel privatpersoner Förändring Förändring Mar Feb Mar 2009 en månad ett år 2010 2010 Fondaffärer,st 10 % 130 % 202 000 184 000 88 000 Fondaffärer per dag -2 % 110 % 6 500 6 600 3 100 Fondaffärer 0 % 67 % 1,5 1,5 0,9 per fondkonto och mån Omsättning i 5 % 33 % 20 % 19 % 15 % fondsparandet* Källa: Avanza Bank * Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se