Henrik Källén som ingår i Avanzas koncernledning lämnar efter 17 år

Henrik Källén, COO och vVD för Avanza Bank Holding AB och dotterbolaget Avanza Bank AB,  har meddelat att han önskar lämna sin tjänst efter 17 år. Henrik har sex månaders uppsägningstid och kommer att arbeta kvar under en övergångsperiod för att säkerställa en smidig övergång till sin efterträdare. Efterträdare är ännu inte utsedd.

Henrik Källén har varit medlem i koncernledningen sedan 2003 och haft en mängd olika befattningar inom Avanza, senast som tf VD men också olika chefs- och styrelseroller samt som VD för Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension. Henrik kommer att arbeta kvar under en del av sin uppsägningstid som är sex månader. Han har ännu inte bestämt vad han ska ta sig an härnäst.

”Jag har varit med under Avanzas fantastiska resa nästan sedan start – 17 år är en lång tid även om det går fort när man har roligt. Vi har åstadkommit fantastiskt mycket för att göra det billigare, bättre och enklare för våra kunder och det kommer Avanza fortsätta att göra.”, säger Henrik Källén.

”Det är alltid tråkigt att mista en duktig och mycket omtyckt kollega, men jag har full respekt för hans beslut. Henrik har varit av stor betydelse för Avanza, och inte minst för mig i min roll. Jag önskar Henrik stort lycka till i hans fortsätta karriär”, säger Johan Prom, VD Avanza.

”Denna information är sådan som Avanza Bank Holding AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2017 kl. 12:00 (CET)."

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johan Prom, VD
070-689 23 46, johan.prom@avanza.se

Sofia Svavar, chef IR
08-409 420 17, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 580 000 kunder med över 200 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 3 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir