Januari: Aktieköpare bottenfiskar

Privatspararna gjorde i snitt 122 400 aktieaffärer per dag i januari. Det är en liten minskning jämfört med rekordhandeln i november och december. Samtidigt ökar privathandeln hela 49 procent förhållande till januarihandeln i fjol.

”Årets första månad sätter privatpersoner januarirekord. De bottenfiskar och köper aktier som tagit mycket stryk. Samtidigt säkrar de hem fjolårets vinster och blir därmed mindre känsliga för börsens tillfälliga rörelser”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Trots börsens nedgång med sex procent under januari fortsatte privatpersoner att köpa aktier för sjunde månaden i rad. Mest lockar stora bolag. Alla de tio mest köpta aktierna återfinns på börsens stora lista.

”Spararna säljer spelbolag och köper framför allt fjolårets besvikelser bland folkaktierna. Aktieägarna tycks söka mer trygghet, då de lämnar mindre bolag till förmån för större”, säger Hemberg

På säljlistan hittar vi fjolårets stora vinnare, spelbolagen.

”Spelbolagen hade ett makalöst 2015 och steg i snitt över 130 procent. Nu passar många på att hämta hem fina vinster. De breddar kontot med fler aktier eller fonder vilket är ett viktigt steg till ett bättre sparande. Det brukar både ge lugnare konto och bättre tillväxt ”, säger Hemberg.

Köper Säljer
Fingerprint Starbreeze
H&M Evolution gaming
Nordea Unibet
Ericsson Netent
Telia Hexpol
SEB Lundin Petroleum
Sandvik Balder
Tele2 Cellavision
Ica Invisio
Volvo Betsson

Samtidigt minskade privathandeln i småbolag*** till 15 000 affärer per dag. Det är en nedgång med 15 procent jämfört med december. Även intresset för börsens öppningshandel har minskat.

”Stockholmsbörsens nya sätt att mörka fakta i börsens dagliga öppning har märkbart sänkt privatpersoners intresse. Senaste månaden har privatpersoners deltagande i öppningshandeln minskat med 18-39 procent, beroende på lista. Det är en allvarlig kritik mot börsens bristande lyhördhet”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring Förändring Januari** December Januari
en månad ett år 2016 2015 2015
Avanza -4% 57% 79 400 82 300 50 500
Nordnet 2% 40% 40 200 39 600 28 800
Skandiabanken -7% 4% 2 800 3 000 2 700
Privatspararna, totalt -2% 49% 122 400 124 900 82 000

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.
** Preliminära siffror.
*** First North