Januari: Aktiespararna jagar utdelning

Privatspararna gör 138 800 affärer per dag i januari. Det är en minskning med 4 procent jämfört med månaden innan.

”Efter den sura avslutningen på fjolåret är vi nu på väg mot den bästa börsstarten på 25 år med en uppgång på 7 procent. Spararna köper aktier för femte månaden i rad, men det är försiktiga köp där man framför allt vänder sig till bolag med hög direktavkastning, medan man väljer bort de mest cykliska bolagen. Det är fullt rimligt med tanke på de frågetecken som finns kring den globala konjunkturen”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Privatspararna är försiktigt positiva och nettoköper aktier för femte månaden i rad. Mest lockar bankerna och fem av de tio mest köpta aktierna är bankaktier.

”Köplistan toppas för andra månaden i rad av Nordea, där köpen är dubbelt så stora som i den näst mest köpta aktien. I bankerna generellt och Nordea i synnerhet, är det sannolikt den höga direktavkastningen som lockar. Direktavkastningen hos bankerna ligger nu kring 7 procent och är uppe kring 9 procent för Nordea”, säger Kull.

Köper Säljer
Nordea Cherry
Mekonomen Fingerprint Cards
Danske Bank Volvo
AstraZeneca Kinnevik
Swedbank NCC
Telia Atlas Copco
SEB Betsson
Hansa Biopharma Electrolux
Investor SKF
Handelsbanken Sandvik

Källa: Avanza

En annan aktie som sticker ut på listan är vinstvarnande Mekonomen.

”Med en lönsamhet som trendat nedåt har Mekonomen länge haft det motigt på börsen och aktiekursen har halverats på ett år. Privatspararna valde dock att köpa i raset efter vinstvarningen i mitten på månaden. Här tycker jag att man ska vara lite försiktig och framför allt veta varför man köper. Att okritiskt köpa det som tappat mest under en handelsdag, är en våghalsig strategi”, säger Kull.

På säljlistan återfinns flera mer konjunkturkänsliga industribolag.

”Industribolagen är bland de som straffades hårdast under höstens börsfrossa, men är också de som studsat upp mest i år. Spararna verkar dock inte övertygade om att det är någon långvarig vändning utan väljer att utnyttja årets uppstuds till att minska på innehavet. Skulle handelskonflikten eskalera och tillväxten i den globala ekonomin mattas av ytterligare, kan det mycket väl visa sig vara rätt”, säger Kull.

Statistik privat handel

Januari December Förändring Januari Förändring
Antal affärer** per dag, st  2019*  2018 månad %  2018  år %
Avanza  94 300 96 600 -2 111 500  -15
Nordnet  42 500 45 500 -7 55 500  -23
Skandiabanken  1 900 2 200 -14 2 500  -24
Privatspararna, totalt  138 800 144 200 -4 169 600  -18

*    Preliminära siffror.
**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 900 000 kunder med mer än 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste nio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Efter den sura avslutningen på fjolåret är vi nu på väg mot den bästa börsstarten på 25 år med en uppgång på 7 procent. Spararna köper aktier för femte månaden i rad, men det är försiktiga köp där man framför allt vänder sig till bolag med hög direktavkastning, medan man väljer bort de mest cykliska bolagen. Det är fullt rimligt med tanke på de frågetecken som finns kring den globala konjunkturen.
Johanna Kull, sparekonom Avanza