Januari: Månadsstatistik och nytt samarbete

Antalet kunder hos Avanza Bank uppgick per 31 januari 2014 till 322 500 stycken, motsvarande en ökning med 6 000 sedan ingången av 2014. Antalet konton uppgick till 556 500. Nettoinflödet i januari uppgick preliminärt till 2 250 MSEK.

Avanza Bank förhandlar med en annan svensk aktör om ett samarbete, vilket beräknas kunna inledas under andra halvan av 2014 och beräknas kunna inbringa en sparkapitaltillväxt om 4-5 miljarder SEK. Samarbetet kräver inga förändringar i Avanza Banks verksamhet och kräver därmed inga investerings­kostnader. Avanza uppskattar att intäkterna på detta sparkapital kommer att vara något lägre än på befintligt sparkapital. Om förhandlingarna når i mål beräknas avtal kunna slutas under mars månad. Så snart avtal har slutits kommer ytterligare information om samarbetet att kunna offentliggöras.

Månadsstatistik – januari
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Januari** 2014 December 2013 Januari 2013
Avanza Bank 25 % 9 % 32 500 26 000 29 900
Nordnet 22 % 3 % 22 000 18 100 21 300
Skandiabanken 29 % 16 % 2 200 1 700 1 900
Övriga banker Särredovisas ej Särredovisas ej - - -
Privatspararna, totalt 24 % 7 % 56 700 45 800 53 100
Avanza Bank Förändring en månad Förändring ett år 31 januari 2014 31 december 2013 31 januari 2013
Sparkapital, MSEK 1 % 26 % 113 800 112 600 90 000
Utlåning, MSEK 9 % 19 % 3 590** 3 290 3 010
varav Bolån, MSEK 200 % - 270** 90 -
Inlåning, MSEK -2 % 17 % 17 300** 17 600 14 800
Kunder, st 2 % 12 % 322 500 316 500 286 700
Konton, st 2 % 16 % 556 500 544 900 479 900
Januari** 2014 December 2013 Januari 2013
Nettoinflöde, MSEK 92 % 91 % 2 250 1 170 1 180

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm och First North. Statistik från NASDAQ OMX.

** Preliminära siffror.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, VD
martin.tiveus@avanzabank.se

Om Avanza Bank:

Avanza Bank är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanza Banks vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza Bank har över 320 000 kunder med över 110 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar cirka 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza Bank är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza Bank har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanzabank.se