Juli: Säljer rapportvinnare – bottenfiskar i förlorare

Privatspararna gör 159 200 affärer per dag i juli. Det är en ökning med 10 procent jämfört med månaden innan.

”Värmerekord och semester får inte privatspararna att ligga kvar i hängmattan, utan de växlar upp antalet aktieaffärer till historiskt höga nivåer. Synen på börsen är positiv och man nettoköper aktier för elfte månaden i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Köplistan domineras återigen av storbankerna och Swedbank är månadens klart mest köpta aktie. Antalet ägare i Swedbankaktien har nu ökat med 150 procent sedan årsskiftet och i Nordeaaktien med 40 procent.

”Bankerna tillhör årets börsförlorare, pressade av penningtvättsmisstankar, ett fortsatt lågt ränteläge och ökad konkurrens på bolånemarknaden. Privatspararna lockas emellertid av den höga direktavkastningen och har försökt bottenfiska i aktierna hela året. Att stirra sig blind på dagens direktavkastning är dock en vansklig strategi. Swedbank har redan meddelat att de sänker sin utdelningsandel från 75 till 50 procent av vinsten och även Nordea ska nu se över sin utdelningspolicy”, säger Kull.

Köper Säljer
Swedbank JM
Kindred Telia
Nordea Atlas Copco
Ericsson Sobi
Fingerprint Cards SEB
Swedish Match Tele2
SSAB Avanza
Handelsbanken Assa Abloy
Resurs Autoliv
Byggmax Volvo

Utmärker sig på köplistan gör också spelbolaget Kindred som föll 27 procent på rapportdagen.

”Kindreds rapport tydliggör hur utmanande den nya spelregleringen är för spelbolagen och hur högre spelskatt och ökade marknadsföringskostnader leder till marginalpress. En effekt som kanske underskattats av såväl bolagen själva som investerarna”, säger Kull.

Säljlistan kännetecknas av rapportvinnare och toppas av byggbolaget JM som steg över 9 procent på sin rapport.

”JM redovisade högre försäljning och vinst än väntat och rapporten tyder på att överutbudet av nyproducerade bostäder börjar ta slut. Det ger stabilare mark under fötterna och kan leda till att JM ökar antalet byggstarter, vilket är en nyckelingrediens för ökad vinst. Aktien har dock rusat över 40 procent i år, så att spararna nu säkrar hem en del av vinsten och balanserar om portföljen är helt enligt skolboken”, säger Kull.

Statistik privat handel

Juli Juni Förändring Juli Förändring
Antal affärer** per dag, st  2019*  2019 månad %  2018  år %
Avanza  111 900 99 700 12 89 100  26
Nordnet  44 800 42 600 5 44 700  0
Skandiabanken  2 500 2 100 19 1 900  32
Privatspararna, totalt  159 200 144 400 10 135 800  17

*     Preliminära siffror.
**    Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, 070-452 48 34
E-post: johanna.kull@avanza.se, Twitter: @kulljohanna

Värmerekord och semester får inte privatspararna att ligga kvar i hängmattan, utan de växlar upp antalet aktieaffärer till historiskt höga nivåer. Synen på börsen är positiv och man nettoköper aktier för elfte månaden i rad.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
Bankerna tillhör årets börsförlorare, pressade av penningtvättsmisstankar, ett fortsatt lågt ränteläge och ökad konkurrens på bolånemarknaden. Privatspararna lockas emellertid av den höga direktavkastningen och har försökt bottenfiska i aktierna hela året. Att stirra sig blind på dagens direktavkastning är dock en vansklig strategi. Swedbank har redan meddelat att de sänker sin utdelningsandel från 75 till 50 procent av vinsten och även Nordea ska nu se över sin utdelningspolicy.
Johanna Kull, sparekonom Avanza