Juni: Aktieägarna sålde till sillen

Den privata aktiehandeln i juni nådde sin högsta nivå sedan tio år. Spararna gjorde 79 700 aktieaffärer per dag. Det är en ökning med 76 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Aktieägarna sålde innan grekkrisen slog till på allvar. De har vänt på börsdevisen och sålt till sillen. Särskilt unga har reagerat och gör nu den största försäljningen på över två år. Med tanke på den höga andelen kontanter på kontona ser det ut som en överreaktion”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Sommaren brukar inledas med lägre aktiehandel och sparare som köper innan midsommar. Det märks inte denna juni. Sparare säljer för att ta semester.

”I storbolagen säljer spararna, men än fortsätter de att köpa i småbolag. Det brukar vara tvärt om vid börsfall. Nu verkar köparna istället tolka det lägre aktiepriserna som rabatt och köpläge”, säger Hemberg.

De mest köpta aktierna är främst de aktier som har tappat mycket de senaste två månaderna. Det mest tyngda storbolaget Elekta är mest köpt och högutdelaren Teliasonera lockar också igen.

Aktieägarna säljer samtidigt svenska storbolag och banker. Efter rusningen i Fingerprint tar spararna hem vinsterna. ABB:s aktiekurs som lyftes av Cevian-ägaren Christer Gardells storköp får nu spararna att sälja.

”Sparare tackar Gardell för kaffet och lämnar nu aktien. Att spararna säljer banker är sedan en direkt reaktion på grekkrisen som de vet kan väcka skepsis mot bankindustrin”, säger Hemberg.

Köper (juni) Säljer (juni)
Elekta SEB
TeliaSonera Tele 2
SSAB Swedbank
Anoto group Fingerprint cards
Castellum Lundin petroleum
Klövern pref Getinge
Tobii ABB
SSAB A Aerocrine
Ericsson Hennes & Mauritz
Precise biometrics Kinnevik

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring Förändring Juni** Maj Juni
en månad ett år 2015 2015 2014
Avanza -9% 90% 51 200 56 100 26 900
Nordnet -7% 55% 26 200 28 300 16 900
Skandiabanken -12% 44% 2 300 2 600 1 600
Övriga banker - - - - -
Privatspararna, totalt -8% 76% 79 700 87 000 45 400

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47