Juni: Brexit-hot fick fondspararna att fly Europa

Antalet fondbyten bland spararna minskar med 7 procent i juni jämfört med maj. De gör nu 1,3 fondbyten per konto och månad visar statistik från 390 000 fondkonton hos Avanza.

”Oron inför britternas folkomröstning fick spararna att byta fot från aktiefonder till räntefonder. Med facit i hand kunde spararna inte ha gjort ett bättre val, men nu gäller det att inte försova sig. På längre sikt växer vårt sparande bäst i breda aktiefonder”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

Fondspararna säljer fonder i juni för första gången på fyra månader. Förutom hedgefonder, som har sålts av hela året, lämnar spararna nu också Sverige- och Europafonder.

”Spararna säljer av de fonder som påverkas mest av oron i Europa. Men istället för att lägga pengarna i madrassen borde spararna välja bredare globalfonder. Det är den lugnaste formen av börssparande”, säger Kull.

Även småbolagsfonder får sig en släng av Brexit-oron och säljs av.

”Småbolagen har klarat det senaste årets börsoro betydligt bättre än storbolagen, men nu tar spararna det säkra före det osäkra och kammar hem sina vinster. För den orolige spararen är det klokt. På en skakig marknad kan småbolagens kurser svänga våldsamt”, säger Kull.

Mest köpta Mest sålda
Korträntefonder Hedgefonder
Långräntefonder Sverigefonder
Företagsobligationsfonder Småbolagsfonder
Guldfonder Europafonder

Källa: 390 000 fondkonton vid Avanza.

Köplistan toppas i juni av räntefonder. Hela 9 av 10 fondkronor går dit.

”Fondspararna växlar ner risken och söker en tryggare hamn. Mest lockar korträntefonder. Här gäller det dock att vara extra prismedveten. En hög avgift äter snabbt upp den lilla ränta som fonden kan ge”, säger Kull.

Fondhandel privatpersoner (juni)
Förändring en månad Förändring ett år 16-jun 16-maj     jun-15