Juni: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2016 ökat med 49 200 och uppgick i juni till 516 900. Nettoinflödet under juni var 2 580* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 14 400* MSEK under 2016. Inflödet från Remium under perioden april – juni uppgår till 2 200 MSEK, inget ytterligare kapital bedöms flyttas in.

Månadsstatistik – juni
Förändring
en månad
Förändring
ett år
Antal affärer** per dag, st  18 % 62 % 86 900* 73 600 53 800
Sparkapital, MSEK –2 % 17 % 199 200 203 700 170 000
Utlåning, MSEK –1 % 15 % 6 620* 6 680 5 750
varav Bolån, MSEK 1 % 28 % 3 020* 2 990 2 360
Inlåning, MSEK 4 % 11 % 34 900* 33 700 31 500
Kunder, st 2 % 22 % 516 900 509 000 423 500
Konton, st 2 % 24 % 950 200 932 700 768 600
Nettoinflöde, MSEK –32 % 105 % 2 580* 3 800 1 260

*   Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer
sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller försäkringsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 500 000 kunder med närmare 200 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2,9 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i både antalet transaktioner och omsättning på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sex åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.