Juni: Sverigefonder in i värmen

Avanzas sparare gör 2,8 fondbyten per fondkund i juni. Det är på samma nivå som i fjol, visar statistik från 507 000 fondkunder hos Avanza.

”Efter hacket i maj har marknaden i juni fått tillbaka något av sitt självförtroende och världens börser har stigit på bred front, lyfta av duvaktiga signaler från centralbankerna. Även privatspararna verkar ha god tillförsikt och nettoköper fonder för sjätte månaden i rad. En viss försiktighet märks dock i att hälften av nettosparandet går till räntefonder”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

För andra månaden i rad domineras köplistan i juni av företagsobligationsfonder med kort löptid.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Teknikfonder
Sverigefonder Hedgefonder
Globalfonder Asienfonder
Blandfonder Råvarufonder
Fastighetsfonder USA-fonder
Källa: Avanza

”Nära varannan fondkrona går i juni till försiktigare företagsobligationsfonder med kort löptid. Här följer privatspararna de stora globala investerarna. I den senaste investerarenkäten från amerikanska Bank of America uppger dessa att de har den största övervikten i obligationer sedan 2011”, säger Kull.

Bland aktiefonder är det Sverigefonderna som dominerar köptoppen.

”Efter att under lång tid ha favoriserat fonder som placerar på andra marknader, är nu Sverigefonderna tillbaka i sparvärmen. Fondkategorin står för över hälften av månadens totala aktiefondssparande. Här märks också en tydlig prismedvetenhet hos spararna. En klar majoritet av pengarna går till billiga fonder med under 0,4 procent i avgift. I kategorin Sverige är det i princip bara småbolagsfonder som spararna är beredda att betala en högre avgift för”, säger Kull.

Månadens säljlista domineras av teknikfonder.

”Teknikbolagen har gått starkt under flera års tid och många fondsparare har stora vinster i sina teknikfonder. Vinster som man valde att plocka hem delar av, efter att det i början på månaden kom information om att amerikanska myndigheter ska granska hur teknikjättar som bland andra Facebook och Google, påverkar konkurrensen på de digitala marknaderna”, säger Kull.

Fondhandel

Förändring
månad %

Förändring år %
Fondkunder 507 000 501 400 1 429 100 18
Fondaffärer, st. 1 410 500 1 441 900 -2 1 197 300 18
Fondaffärer per kund och mån, st 2,8 2,9 -3 2,8 0
Fondaffärer per dag, st 47 000 48 100 -2 39 900 18

Johanna Kull, sparekonom Avanza, 070-452 48 34
Mejl: johanna.kull@avanza.se
Twitter: @KullJohanna

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 900 000 kunder med mer än 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste nio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Efter hacket i maj har marknaden i juni fått tillbaka något av sitt självförtroende och världens börser har stigit på bred front, lyfta av duvaktiga signaler från centralbankerna. Även privatspararna verkar ha god tillförsikt och nettoköper fonder för sjätte månaden i rad. En viss försiktighet märks dock i att hälften av nettosparandet går till räntefonder.
Johanna Kull, sparekonom Avanza