Juni: Teknik hetast hos fondspararna

Fondspararna gör 1,9 fondbyten per konto i juni. Det är 6 procent fler än i maj, visar statistik från 640 000 fondkonton hos Avanza.

”En sidledes börs, eskalerande handelskonflikt och stundande semestrar får inte privtspararna att dra ned på fondköpen. De nettoköper fonder för tredje månaden i rad. Att det finns en oro kring handelskonflikten är tydligt och intresset för exportberoende tillväxtekonomier har svalnat betydligt”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens mest köpta fonder är teknikfonder.

Mest köpta Mest sålda
Teknikfonder Sverigefonder
Globalfonder Europafonder
Nordamerikafonder Tillväxtmarknadsfonder
Blandfonder Asienfonder
Läkemedelsfonder Östeuropafonder
Källa: 640 000 fondkonton hos Avanza.

”Teknikbolagen tillhör årets börsvinnare och teknikfonderna har i princip parkerat sig på köptoppen. Sparandet i dessa fonder under första halvåret är lika stort som under hela 2017. Många av fonderna har också stigit kraftigt och inför semestern kan det vara läge att se över portföljen och balansera om vid behov”, säger Kull.

En annan tydlig trend är att spararna säljer Sverigefonder till förmån för global- och USA-fonder.

”Sverigefonderna har stått och stampat senaste månaderna och spararna har minskat på innehavet i fonderna under hela året. Istället följer man de globala investerarna, vilka är överviktade USA och vars förväntningar på amerikanska bolagsvinster är de högsta på 17 år. Här är det dock viktigt att komma ihåg att vi redan har en relativt stor exponering mot USA i och med våra globalfonder, vilka till hälften består av amerikanska bolag”, säger Kull.

Asien- och tillväxtmarknadsfonder är andra fonder som utmärker sig på säljlistan.

”Tillväxtekonomierna tillhör månadens börsförlorare och pressas av både den starka dollarn och de amerikanska importtullarna. Lägg till tecken på en bromsande kinesisk ekonomi och politisk oro i länder som Turkiet och Brasilien, vilket ytterligare lägger sordin på börhumöret”, säger Kull.

Fondhandel privatpersoner

Förändring
månad %

Förändring
år %
Fondaffärer per konto och mån, st 1,9 1,8 6 1,9 0
Fondaffärer, st. 1 197 300 1 132 100 6 970 000 23
Fondaffärer per dag, st. 39 900 37 700 6 32 300 24
Omsättning i fondsparandet, MSEK 8 800 8 500 4 8 800 0
Omsättning i fondsparandet, %* 10 10 0 12 -17

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

En sidledes börs, eskalerande handelskonflikt och stundande semestrar får inte privtspararna att dra ned på fondköpen. De nettoköper fonder för tredje månaden i rad. Att det finns en oro kring handelskonflikten är tydligt och intresset för exportberoende tillväxtekonomier har svalnat betydligt.
Johanna Kull, sparekonom Avanza