Juni: Två av tre väljer aktiefonder igen

​Fondhandeln under juni fortsätter på en hög nivå, eller 1,1 fondbyten per sparare. Det är 83 procent över samma månad i fjol. Fondspararnas första halvår 2010, med stora kast mellan hopp och börsfall, ledde till den största fondhandeln hittills.

“Greklandskrisen dröjer sig kvar i juni och fondspararna byter fonder även under första sommarmånaden. Vanligaste köpet är försiktigt optimistiskt; en globalfond. Men äldre sparare väljer fortfarande helst räntefonder”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

För första gången återfinns även Indonesien- och Thailandfonder på fondspararnas köptopp. Mest sålda är samtidigt ränte-, obligations- och företagsobligationer.

Första halvåret 2010 har varit mycket turbulent för svenska fondsparare. Privatpersoner gjorde under första sex månaderna i snitt 8,7 fondbyten eller 38 procent fler än under fjolårets första sex månader.

”Stora kast på börserna har överraskat fondspararna. Snittspararen har omsatt hela sitt fondsparande 1,18 gånger på bara sex månader. Det är inte hållbart i längden, utan detta måste vi se som en tillfällig överreaktion”, säger Hemberg.

Intresset för snabba affärer märks inte minst senaste månaden, då spararna för första gången valt de två mycket smala länderfonderna Indonesien och Thailand, vilka tillhör de bästa fonderna senaste månaden.

“Några smala fonder kan verka intresseväckande, men att hela tiden jaga senaste vinnarna kan lätt innebära att spararna kör sönder sitt fondsparande. Utan spararna behöver en bas i breda fonder, för att sedan kunna byta en mindre andel beroende på börsutvecklingen”, säger Hemberg.

Spararna har under juni månad samtidigt sålt fonder som inte följt med upp i återhämtningen efter Greklandskrisen. Det gäller många ränte- och obligationsfonder.

”Företagsobligationsfonder har varit den stora besvikelsen. Över hälften har backat senaste kvartalet, eftersom marknaden för företagsobligationer dog ut under Greklandskrisen. Även hittills i år är förra årets stora dragplåster företagsobligationsfonderna mest en besvikelse och har stannat kring nollstrecket. Det har fått spararna att sälja, efter fjolårets rekordköp”, säger Hemberg.

Dessutom säljer fondspararna korta räntefonder, obligationsfonder, Brasilien- och Kina-fonder.

Mest köpta i juni  Mest sålda i juni

1. Global 1.  Ränta
2. Ränta 2.  Företagsobligationer
3. Indonesien 3.  Brasilien
4. Tillväxt 4.  Obligation
5. Thailand 5.  Kina

Fondhandel privatpersoner

Förändring
en månad
Förändring
ett år
Juni 2010 Maj 2010 Juni 2009
Fondaffärer, st -24 % 169 % 167 000 219 000 62 000
Fondaffärer per dag -25 % 162 % 5 500 7 300 2 100
Fondaffärer per fondkonto och mån -27 % 83 % 1,1 1,5 0,6
Omsättning i fondsparandet* -7 % 8 % 16 % 23 % 8 %

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se