Lanserar gratis digital tjänst som kan ersätta bankernas fondrådgivare

Avanza lanserar idag en ny digital tjänst, portföljgeneratorn, som ska hjälpa fondsparare att i tre enkla steg skapa en fondportfölj med bra riskspridning utifrån de fonder som har högst betyg avseende avgifter, risk och avkastning. Tjänsten, som är gratis att använda, är den första i sitt slag i Sverige.

”Med portföljgeneratorn kan du enkelt skapa ett månadssparande i en fem-stjärnig och robust fondportfölj utan att behöva betala en rådgivare eller riskera att enbart få råd utifrån en banks egna fonder. Jag tror att den här typen av oberoende digitala sparverktyg blir nästa stora konsumenttrend inom sparande. Vi har sett en våg av den här typen av tjänster internationellt under det senaste året och det är något som även bör locka svenska fondsparare”, säger Martin Tivéus, VD Avanza.

Fondsparandet i Sverige ökar med varje år och nådde nya rekordnivåer förra året med över 150 miljarder i fondsparande. Samtidigt har bara två av tio fondsparare idag tillräcklig riskspridning, både geografiskt och i antal fonder, visar statistik från Avanza.

De fondsparare som lyckas bäst har fonder från minst 4 regioner och minst 6 olika fonder i portföljen, visar statistik från Avanza. Dessutom lyckas de som månadssparar i en portfölj med bra riskspridning bättre än de som punktsparar. Dessa erfarenheter har Avanza utgått ifrån i den nya portföljtjänsten.

”Med portföljgeneratorn vill vi ge fondspararna en möjlighet att bli sin egen bästa rådgivare. Den inkluderar bara de högsta rankade och mest populära fonderna. Vi lyckas när våra kunder lyckas”, säger Martin Tivéus, VD på Avanza.

Med portföljgeneratorn kan fondspararna välja mellan fem olika fondportföljer som baseras på sparhorisont och risk. Fondförslagen skapas utifrån de fonder som har högsta möjliga betyg hos Morningstar inom varje kategori. Dessutom prioriteras de fonder som är mest populära bland Avanzas kunder. Morningstar rangordnar fonderna inom varje kategori efter fondernas avkastning, risk och avgifter de senaste tre till tio åren, där den bästa tiondelen fonder får betyget 5 stjärnor. Kunderna kan själva välja att göra förändringar i fördelningen eller fondvalen innan de börjar spara. På Avanzas fondtorg finns över 1 300 fonder att välja mellan.

Länk till portföljgeneratorn: https://www.avanza.se/fonder/portfoljgeneratorn.html

Martin Tivéus, VD
Mail: martin.tiveus@avanza.se

Om Avanza

Avanza är Sveriges största internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas affärsidé är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 400 000 kunder med över 176 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 2,6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fem åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: www.avanza.se.

Med portföljgeneratorn kan du enkelt skapa ett månadssparande i en fem-stjärnig och robust fondportfölj utan att behöva betala en rådgivare eller riskera att enbart få råd utifrån en banks egna fonder. Jag tror att den här typen av oberoende digitala sparverktyg blir nästa stora konsumenttrend inom sparande. Vi har sett en våg av den här typen av tjänster internationellt under det senaste året och det är något som även bör locka svenska fondsparare.
Martin Tivéus, VD Avanza
Med portföljgeneratorn vill vi ge fondspararna en möjlighet att bli sin egen bästa rådgivare. Den inkluderar bara de högsta rankade och mest populära fonderna. Vi lyckas när våra kunder lyckas.
Martin Tivéus, VD Avanza