Lanserar ny mobil app och sänker courtaget på utlandshandel

Nu lanserar Avanza en ny mobil app som gör det lättare att sköta sitt sparande via mobilen. Med den nya appen, som blir tillgänglig i Apples App Store under dagen, kan kunderna bland annat handla aktier i både Norden, USA och Kanada, handla fonder, se sina synkade bevakningslistor och logga in med mobilt bank-id.

”Vi kan se en tydlig trend att allt fler föredrar att sköta sitt sparande via mobila enheter. Det brukar ta fart ytterligare över semesterperioder och förra sommaren såg vi att hälften av alla inloggningar skedde via mobila enheter. Därför känns det naturligt att lansera en ny mobiltjänst inför sommaren som innehåller det mesta som våra kunder saknat med den förra tjänsten. Utlandshandel på aktier har varit en av de mest efterfrågade funktionerna”, säger Martin Tivéus, VD Avanza.

I samband med detta sänker även Avanza courtaget för utlandshandel. Den nya prislistan för utlandshandeln gäller från och med idag.

Courtage Minsta Courtage   Courtage Minsta Courtage
Courtageklass  Norden Sverige Norge Danmark Finland USA,
Kanada
USA Canada
MINI 0,25% 1 SEK 1 NOK 1 DKK 1 Euro 0,25% 1 USD 1 CAD
SMALL 0,15% 39 SEK 39 NOK 39 DKK 4,95 Euro 0,15% 6 USD 7 CAD
MEDIUM 0,069% 69 SEK 69 NOK 69 DKK 7,95 Euro 0,089% 8 USD 10 CAD
FAST PRIS 0% 99 SEK 99 NOK 99 DKK 10,95 Euro 0,079% 12USD 15 CAD

”Utlandshandeln har i princip dubblerats under det senaste året i takt med att intresset för framförallt amerikanska bolag har ökat. Genom att ytterligare sänka courtaget och ge kunderna möjligheten att kunna handla utländska aktier även via mobilen så hoppas vi att intresset fortsätter att öka”, säger Martin Tivéus, VD på Avanza.

Martin Tivéus, VD Avanza, mobil: 070-861 80 04 mail: martin.tiveus@avanza.se

Om Avanza:
Avanza är Sveriges största internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas affärsidé är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 400 000 kunder med över 176 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 2,6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fem åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: www.avanza.com.