Maj: Fondspararna tror inte på kronan

Avanzas sparare gör 2,9 fondbyten per fondkund i maj. Det är 7 procent fler än under samma månad i fjol, visar statistik från 501 400 fondkunder hos Avanza.

”Den fördjupade handelsoron och de utökade tullarna har inte skrämt bort fondspararna, utan de köper fonder för femte månaden i rad. Om än något försiktigare och med betoning på räntefonder. Att ha lite torrt krut placerat i räntefonder kan vara helt rätt för den mer aktiva spararen. Konjunktursignalerna är fortsatt avvaktande och sommaren är säsongsmässigt en något svagare börsperiod, som kan bjuda på fina köptillfällen” säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Köplistan domineras i maj av företagsobligationsfonder.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder  Asienfonder
Globalfonder Teknikfonder
Blandfonder Hedgefonder
Korträntefonder (USD) Läkemedelsfonder
Korträntefonder (Euro) Nordenfonder
Källa: Avanza

”Mer än varannan fondkrona går i maj till försiktigare företagsobligationsfonder med kort löptid. Här följer privatspararna de stora globala investerarna, där rekordmånga uppger att de positionerat portföljen för en kraftigare nedgång kommande månader”, säger Kull.

Korträntefonder noterade i dollar eller euro är två nyheter som utmärker sig på köplistan.

”Den svaga kronan har varit månadens samtalsämne och inflödena i korträntefonder noterade i utländska valutor, tyder på att spararna tror att kronan kommer fortsätta att försvagas. När du investerar i till exempel en korträntefond noterad i dollar, får du en avkastning som i princip följer den amerikanska dollarns utveckling gentemot kronan. Sparande i dessa fonder är alltså främst en valutainvestering, snarare än en ränteinvestering. Viktigt att tänka på här är att valutakurser är notoriskt svåra att förutspå”, säger Kull.

Månadens säljlista domineras av Asienfonder.

”De kinesiska börserna är de som tagit mest stryk av de utökade tullarna, så att spararna väljer att vikta ner här är inte så förvånande. Bland de globala investerarna är dock tillväxtmarknader det populäraste tillgångsslaget och jag tycker absolut att en tillväxtmarknadsfond har en naturlig plats i en portfölj. Med 10 till 15 procent tillväxtmarknadsfond i portföljen har man en neutral syn på regionen och är varken över- eller underviktad sett till världsindex”, säger Kull.

Fondhandel

Förändring
månad %
Förändring
år %
Fondkunder 501 400 492 900 2 423 800 18
Fondaffärer, st. 1 441 900 1 405 600 3 1 132 100 27
Fondaffärer per kund och mån, st 2,9 2,9 0 2,7 7
Fondaffärer per dag, st 48 100 46 900 3 37 700 28

Johanna Kull, sparekonom Avanza, 070-452 48 34
Mejl: johanna.kull@avanza.se
Twitter: @KullJohanna

Den fördjupade handelsoron och de utökade tullarna har inte skrämt bort fondspararna, utan de köper fonder för femte månaden i rad. Om än något försiktigare och med betoning på räntefonder. Att ha lite torrt krut placerat i räntefonder kan vara helt rätt för den mer aktiva spararen. Konjunktursignalerna är fortsatt avvaktande och sommaren är säsongsmässigt en något svagare börsperiod, som kan bjuda på fina köptillfällen.
Johanna Kull, sparekonom Avanza