Maj: Populära investmentbolag

Privatspararna gör 146 000 affärer per dag i maj. Det är 7 procent fler än månaden innan.

”Godkända rapporter och utdelningssäsong fick småspararna att nettoköpa aktier igen efter förra månadens försäljningar. Den politiska krisen i Italien och det återuppblossade handelsbråket mellan USA och Kina, fick dock börsen att tappa fart och spararna köper med försiktighet. De väljer investmentbolag och kursförlorare, men säkrar hem vinster från månadens vinnaraktier”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

En tydlig trend bland spararna är intresset för investmentbolag.

”Tre av månadens tio mest köpta aktier är investmentbolag. De är alla bra nybörjaraktier och handlas dessutom till substansrabatt”, säger Kull.

Köper Säljer
Oriflame G5 Entertainment
Investor Paradox
Latour Volvo
Kinnevik Nolato
Clas Ohlson H&M
Getinge Autoliv
NCC Telia
SSAB Swedbank
Intrum Sandvik
Electrolux Swedish Match

Källa: Avanza

På spararnas köplista utmärker sig också bolag som tappat mycket senaste månaden, bland annat kosmetikabolaget Oriflame. Månadens klart mest köpta aktie.

”Valutamotvind och frågetecken kring tillväxten fick Oriflame-aktien att falla 18 procent på sin rapport. Detta gav inte småspararna någon skrämselhicka, de valde istället att ta rygg på storägarna och tankade på mer. En chansning som kan falla väl ut om bolaget fortsätter sin starka utveckling i Asien. Det är dock en aktie som ofta svänger kraftigt i värde, vilket man bör vara medveten om”, säger Kull.

Säljlistan toppas av två gamingbolag som båda tillhör månadens absoluta vinnaraktier.

”Gamingbolagen har rosat spararnas portfölj senaste åren och fått många nya ägare. Antalet aktieägare i G5 har ökat med mer än 130 procent på bara ett år. Efter kursrusningen som följde av de starka kvartalsrapporterna och de höjda rekommendationerna, väljer nu spararna att säkra hem en del av vinsten och balansera om portföljen. Det är helt enligt skolboken”, säger Kull.

Statistik privat handel

Maj April Förändring Maj Förändring
Antal affärer** per dag, st  2018*  2018 månad %  2017  år %
Avanza  98 900 91 100 9 100 500  -2
Nordnet  44 700 43 600 3 45 900  -3
Skandiabanken  2 300 2 000 15 2 800  -18
Privatspararna, totalt  146 000 136 700 7 149 300  -2

*    Preliminära siffror.
**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Godkända rapporter och utdelningssäsong fick småspararna att nettoköpa aktier igen efter förra månadens försäljningar. Den politiska krisen i Italien och det återuppblossade handelsbråket mellan USA och Kina, fick dock börsen att tappa fart och spararna köper med försiktighet. De väljer investmentbolag och kursförlorare, men säkrar hem vinster från månadens vinnaraktier.
Johanna Kull, sparekonom Avanza