Maj: Aktieägarna gör sig redo för Brexit

Privatspararna gjorde i snitt 109 100 aktieaffärer per dag i maj. Det är en minskning med 5 procent jämfört med april. I förhållande till förra året ökar privathandeln med 25 procent.

”Spararna fortsätter att kliva in på börsen, men efter utdelningssäsongen är det inte längre direktavkastning som är prio ett. Nu ser vi istället bottenfiske i en rad kursförlorare, samtidigt som en oro för Brexit får många sparare att lämna bankerna”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

Privatspararna fortsätter att köpa aktier för elfte månaden i rad. Månadens klart mest köpta aktie är börsens tungviktare H&M.  Köpen där är nära fyra gånger så stora som i tvåan Investor.

”Många sparare tycker att deras favoritaktie fallit för mycket och passar nu på att ta rygg på huvudägaren och tanka på mer. Det kan mycket väl visa sig helrätt. Stefan Persson brukar vara vältajmad i sina köp”, säger Kull.

Köper  Säljer
H&M Swedbank
Investor Nordea
Byggmax Oriflame
Hemfosa Akelius pref
SAS pref Starbreeze
Assa Abloy Tele2
Ericsson Ica
Facebook JM
SSAB Swedish match
NCC Telia

Andra kursförlorare som lockar är rapportbesvikelsen Ericsson och stålbolaget SSAB.

”SSAB är en populär aktie trots att många har bränt sig ordentligt på den. Här tycker jag att spararna ska vara försiktiga. Visst städas den akuta risken bort av nyemissionen, men det krävs mer för att långsiktigt hamna på rätt köl”, säger Kull.

Säljlistan toppas i maj av banker och telekom.

”Spararna vågar inte riktigt lita på bankernas revansch. De säljer aktierna samtidigt som kurserna börjar stiga. Att sälja banker är också en direkt reaktion på oron för en möjlig Brexit, vilken kan slå hårt mot just finanssektorn. Blir det ett brittiskt ja till EU är det däremot troligt att bankerna får extra luft under vingarna och att även privatspararna vågar sig tillbaka”, säger Kull.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st  Förändring  Förändring  Maj**  April  Maj
en månad  ett år  2016  2016  2015
Avanza  -2%  29%  72 300  74 100  56 100
Nordnet  -9%  22%  34 600  37 900  28 300
Skandiabanken  -8%  -15%  2 200  2 400  2 600
Privatspararna, totalt  -5%  25%  109 100  114 400  87 000

*  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.
** Preliminära siffror.

Johanna Kull, sparanalytiker Avanza, telefon 070-452 48 34