Mars: Fondspararna köper billiga fonder med bredd

Avanzas sparare gör 2,9 fondbyten per fondkund i mars. Det är 7 procent fler än under samma månad i fjol, visar statistik från 482 200 fondkunder hos Avanza.

”Efter en rekordstark start på året har börshumöret i mars varit mer tudelat. Den negativa vågskålen med konjunkturoro, ett oklart brexitläge och sega handelsförhandlingar har dock vägts upp av dämpade ränteförväntningar och Stockholmsbörsen har utvecklats i sidled. Privatspararnas humör är fortsatt gott och de nettoköper aktiefonder för tredje månaden i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Globalfonder är månadens klart mest köpta fonder.

Mest köpta Mest sålda
Globalfonder Brasilienfonder
Teknikfonder Europafonder
Företagsobligationsfonder Sverigefonder
Asienfonder Läkemedelsfonder
Blandfonder Latinamerikafonder
Källa: Avanza

”Globalfonder är den bredaste fondtypen och utgör ofta basen i vårt månadssparande. Att dessa fonder toppar köplistan under månader med inflöden till aktiefonder, är därför helt naturligt”, säger Kull.

Det är dock inte bara aktiefonder som lockar. En nykomling på topplistan är försiktigare blandfonder.

”Intresset för blandfonder har ökat markant efter årets starka börsstart. Blandfonder får ofta kritik för att ha en alldeles för hög prislapp, men det finns billigare alternativ och det är i synnerhet dessa som spararna vänder sig till. Fyra av de fem mest köpta blandfonderna har en förvaltningsavgift under 0,5 procent”, säger Kull.

Månadens säljlista domineras av Brasilien- och Latinamerikafonder.

”Spararna minskar på innehaven i de svängiga Brasilienfonderna efter att de stigit nära 50 procent på mindre än ett halvår. Att då minska på innehavet och balansera om i portföljen är helt enligt skolboken”, säger Kull.

Fondhandel

Februari
Förändring
månad %

Förändring år %
Fondkunder 482 200 472 900 2 412 100 17
Fondaffärer, st. 1 387 700 1 405 700 -1 1 104 500 26
Fondaffärer per kund och mån, st 2,9 3,0 -3 2,7 7
Fondaffärer per dag, st 46 300 46 900 -1 38 100 22

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Efter en rekordstark start på året har börshumöret i mars varit mer tudelat. Den negativa vågskålen med konjunkturoro, ett oklart brexitläge och sega handelsförhandlingar har dock vägts upp av dämpade ränteförväntningar och Stockholmsbörsen har utvecklats i sidled. Privatspararnas humör är fortsatt gott och de nettoköper aktiefonder för tredje månaden i rad.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
Globalfonder är den bredaste fondtypen och utgör ofta basen i vårt månadssparande. Att dessa fonder toppar köplistan under månader med inflöden till aktiefonder, är därför helt naturligt.
Johanna Kull, sparekonom Avanza