Mars: Intresset för större bolag ökar

Privata aktiehandeln ökar till 57 000 aktieaffärer per dag, vilket är en ovanligt stark marshandel eller 6 procent över motsvarande månad i fjol.

”De nya aktierna Hemfosa och SAS preferensaktie har redan blivit några av de mest köpta. Samtidigt märks en påtaglig skepsis mot aktier med Rysslandskoppling, i skuggan av krisen på Krim. Även handeln i småbolag har fallit. Den är ned hela 41 procent sedan i januari”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Volymen i den privat aktiehandeln minskar något till 48 Mdr samtidigt som antalet affärer ökar. Privatpersoner köper mest i bolag med stor turbulens, som Getinge och TeliaSonera. Cirkusen i Scaniabudet har också fått sparare att köpa fler aktier igen, efter många veckor med utförsäljningar.

”Bland de mest köpta aktierna finns två helt nya papper, Hemfosa och SAS preferensaktie. Stämningen påminner om när statliga börsintroduktionern på 80- och 90-talen lockade ovana aktieägare att börja spara i aktier”, säger Hemberg.

Köper (mars)  Säljer (mars)
Getinge Volvo
TeliaSonera H&M
Swedbank Sandvik
Nokia Ericsson
Scania Fingerprint
Boliden Lundin Petroleum
Africa oil Nordea
SEB Karo bio
Hemfosa Arcam
SAS preferensaktie Trelleborg

Intresset har varit så stort för de nya aktierna att utbudet inte räckt till.

”Fastighetsbolaget Hemfosa fick exempelvis hela 16 000 aktieägare. Det är den största ägarspridningen på många år. Men bristen på aktier har gjort att spararna köpt på sig ännu fler aktier över börsen istället. Samtidigt borde sparare vara extra försiktiga med helt nya aktier, eftersom de inte är lika granskade som äldre aktier”, säger Hemberg.

Handeln i småbolag har däremot fallit skarpt senaste månaden, ned till 6 700 affärer per dag. ”Småbolagshandeln är därmed ned 23 procent sedan februari och 41 procent sedan nivåerna i januari. Det är en positiv tillnyktring. När många sparare strömmade till steg kurserna dramatiskt. Nu kan det lägre intresset istället förebåda ett större kursfall i småbolag, eftersom privatpersoner dominerar handeln i många mindre bolag”, säger Hemberg.

Vinstvarningen i Getinge fick samtidigt sparare att återupptäcka aktien och den blev därmed den mest köpta senaste månaden. Det är tvärt emot många analytikers råd, som varnade för att en återhämtning kan dra ut på tiden.

Trots förvånansvärt svaga kvartalsrapporter från börsbolagen och internationell valutoro så fortsätter privatpersoners aktiehandel på en hög nivå.

Statistik privat handel - mars
Antal affärer* per dag, st     Förändring
en månad
      Förändring
ett år
       Mars**
Avanza Bank 9%  9%  32 700  29 900  30 100
Nordnet 12%  3%  22 600  20 100  22 000
Skandiabanken 54%  -5%  2 000  1 300  2 100
Övriga banker Särredovisar ej  Särredovisar ej
Privatspararna, totalt 11%  6%  57 300  51 400  54 200

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm och First North. Statistik från NASDAQ OMX.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47

avanza.se

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 325 000 kunder med över 120 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Bland de mest köpta aktierna finns två helt nya papper, Hemfosa och SAS preferensaktie. Stämningen påminner om när statliga börsintroduktionern på 80- och 90-talen lockade ovana aktieägare att börja spara i aktier,
Claes Hemberg, sparekonom Avanza