Mars: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2017 ökat med 38 400 och uppgick i mars till 609 000. Det innebär en ökning med 9 200 kunder under mars. Nettoinflödet i mars var 2 690* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 8 620* MSEK hittills under 2017.

Februari
Förändring
månad %
Förändring
år %
Antal affärer** per dag, st  95 300* 104 600 –9 63 500 50
Sparkapital, MSEK 246 300 243 900 1 188 900 30
Utlåning, MSEK 8 760* 8 690 1 6 690 31
  varav bolån 4 460* 4 310 3 2 890 54
  varav värdepapperskrediter 4 290* 4 380 2 3 800 13
Inlåning, MSEK 35 000* 33 700 4 32 500 8
Kunder, st 609 000 599 800 2 493 800 23
Konton, st 1 120 500 1 098 600 2 903 500 24
Nettoinflöde, MSEK 2 690* 2 450 10 970 177

*  Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har 600 000 kunder med över 200 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 3 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir