November: Försiktigare fondsparare

Avanzas sparare gör 2,6 fondbyten per fondkund i november. Det är 7 procent färre än i oktober, visar statistik från 458 200 fondkunder hos Avanza.

”Den frostiga börshösten har fått fondspararna att dra ned på risken och man säljer aktiefonder på bred front. Spararna väljer istället försiktigare bland- och räntefonder samt hedgefonder där vi ser de största inflödena på över två år”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens klart mest köpta fonder är hedgefonder.

Mest köpta Mest sålda
Hedgefonder Teknikfonder
Blandfonderfonder Sverigefonder
Företagsobligationsfonder Nordamerikafonder
Infrastrukturfonder Globalfonder
Brasilienfonder Europafonder
Källa: Avanza

”Hedgefonder har ofta som ambition att, tack vare friare placeringsregler, ge positiv avkastning oavsett börsläge. Det låter fint i teorin, men är svårt i praktiken och hittills i år har majoriteten av fonder misslyckats. Spridningen är dock stor och vill man spara i en hedgefond gäller det att noga utvärdera faktorer som fondens historik, risknivå, avgift och förvaltarens erfarenhet”, säger Kull.

Infrastrukturfonder är en nykomling på köptoppen och ett ytterligare tecken på privatspararnas något svalare börssyn.

”Infrastrukturfonder kan vara ett bra komplement till den som har ett relativt långsiktigt sparande, men som ändå vill sänka risken i portföljen något. Dessa fonders värde varierar ofta mindre än en vanlig globalfonds, då infrastrukturinvesteringar är relativt konjunkturoberoende och deras projekt ofta väldigt långsiktiga”, säger Kull.

På säljlistan märks en tydlig övervikt av teknikfonder, vilka också tillhör månadens fondförlorare.

”De stora amerikanska teknikbolagen har under flera års tid drivit den globala aktieuppgången och lockat såväl stora institutionella investerare som privatsparare. Här finns både stora vinster och ett stort kapital. Det är därför ganska naturligt att teknikfonder är bland de som pressats mest i den senaste tidens marknadsoro. Det blir helt enkelt trångt i dörren när investerarna vill ta hem sina vinster och sälja av en del av sina innehav”, säger Kull.

Fondhandel

November2018  Oktober
Förändring
månad %

Förändring år %
Fondkunder 458 200 455 800 1 384 400 19
Fondaffärer, st. 1 180 800 1 275 600 -7 1 076 000 10
Fondaffärer per kund och mån, st 2,6 2,8 -7 2,8 -7
Fondaffärer per dag, st 39 400 42 500 -7 34 700 14

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Den frostiga börshösten har fått fondspararna att dra ned på risken och man säljer aktiefonder på bred front. Spararna väljer istället försiktigare bland- och räntefonder samt hedgefonder där vi ser de största inflödena på över två år.
Johanna Kull, sparekonom Avanza