Oktober: Intensiv men tunn privathandel

Privathandeln i aktier var höga 74 000 aktieaffärer per dag under oktober. Därmed är senaste månaden en av de mest handlade oktobermånaderna hittills. Men omsättningen har inte hämtat sig.

”Privatspararnas hösthandel är i full gång. Att börsen brukar vara starkast från oktober till februari vet svenska privatsparare. Först nu har spararna lagt Greklandskrisen bakom sig”, säger Claes Hemberg sparekonom Avanza Bank.

Spararna köpte under oktober den senaste tidens stilla aktie Volvo och sålde senaste månadernas raket Boliden. Hela småbolagshandeln har däremot plötsligt vaknat till och närmare dubblats jämfört med månaden före.

Börsårets klart sämsta börsmånader brukar vara juli till september. Då backar börsen i snitt mer än 1,5 procent. Det visar statistik över de senaste decennierna. Omvänt är de fem höst- och vintermånaderna årets i snitt bästa börsmånader.

”De fem börsmånaderna från oktober har senaste årtiondena givit i snitt 2,4 procent varje månad. Är det någon gång du ska äga aktier, så är det närmaste månaderna. Denna insikt märks också mycket väl i privathandeln. Spararna har köpt på sig rader av storbolag och även intresset för småbolag har vaknat till”, säger Hemberg.

Senast åren har svenskarnas sparande i småbolagsaktier varit rejält på fallrepet. Intresset föll redan före finanskrisen och har sedan dess inte hämtat sig. Men nu syns första ljusningen.

”Under senaste fem till sex veckorna har plötsligt småbolagens kurser i snitt stigit hela sju procent, vilket är dubbelt mer än storbolagen. Detta har väckt privatpersoners intresse. Spararna har under tiden fördubblat sin småbolagshandel. Hur länge detta håller återstår att se”, säger Hemberg.

Under oktober har handeln i småbolag nått 3 400 affärer per dag. Det är den högsta nivån sedan många kvartal. Högsta nivån någonsin i småbolagshandeln uppmättes i februari 2007. Då var nivån 7 000 affärer per dag.

Statistik privat handel

Antal affärer* per dag, st  Förändring en månad Förändring ett år Okt
Avanza Bank 13 % 14 % 38 500 34 100 33 800
Saxo-Etrade 13 % -15 % 4 500 4 000 5 300
Nordnet 7 % 1 % 28 900 26 900 28 500
Skandiabanken 16 % 0 % 2 200 1 900 2 200
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt 11 % 6 % 74 100 66 900 69 800

Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 31 Okt
30 Sep
31 Okt
Sparkapital, MSEK 3 % 33 % 76 800 74 600 57 800
Utlåning, MSEK 4 % 45 % 4 070 3 900 2 800
Inlåning, MSEK -2 % 20 % 10 400 10 600 8 700
Konton, st 1 % 28 % 340 000 335 300 265 900

Nettoinflöde, MSEK 69 % -3 % 1 080 640 1 110

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se