Oktober: Rekordhandel i biometri

Den privata aktiehandeln slog i oktober nytt rekord. Privatspararna gjorde i snitt 104 400 aktieaffärer per dag. Det är en ökning med 70 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Börsen har efter två skakiga månader börjat vända uppåt och intresset hos spararna är stort. Men rekordhandeln vi ser nu beror till stor del på några få spektakulära bolag, bolag där ett fåtal människor handlar extremt mycket. Enskilda dagar har några tusen ägare i biometribolag stått för över hälften av privathandeln”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Oktober blev en positiv börsmånad, med en uppgång på 6 procent och aktiespararna fortsatte att köpa aktier för fjärde månaden i rad.

Månadens mest köpta aktie är högutdelande TeliaSonera. En aktie som tagit mycket stryk de senaste månaderna, men där spararna nu ser köpläge och bottenfiskar.

”Spararna satsar på telefoner och spel och svär sig fria från konjunkturen. Därmed breddar de sitt sparande och blir mer tåliga för svängningar”, säger Hemberg.

Samtidigt ser vi en rusning till biometri. Näst mest köpta aktie är norska bolaget Next Biometrics, som fick en Ola Rollén-effekt och för första gången tog sig in på topplistan.

”Biometri är glödhett. Aktieägarna är ofta unga män som har en eller två aktier, ofta i samma bransch. Men de skulle behöva bredda sig. De tar en alldeles för hög risk och det är lätt att köpa bort sig”, säger Hemberg.

På säljsidan finns förutom stora konjunkturkänsliga industribolag också flertalet råvarubolag.

”Råvarubolagen rusade starkt i början på månaden, så nu tackar de aktiva spararna för kaffet och tar hem vinsten. Vad som är mer förvånande är att investmentbolagen säljs av. De är mer stabila och utgör en bra grund för en aktieportfölj”, säger Hemberg.

Köper Säljer
TeliaSonera Investor
Next Biometrics Boliden
Fingerprint Cards Lundin Petroleum
Skanska Swedbank
Evolution Gaming SSAB
Handelsbanken ABB
Betsson Lundin Mining
Tobii Kinnevik
Byggmax Alfa Laval
Ericsson Electrolux

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring Förändring Oktober** September Oktober
en månad ett år 2015 2015 2014
Avanza 22% 82% 65 400 53 500 35 900
Nordnet 23% 57% 36 700 29 900 23 400
Skandiabanken 5% 15% 2 300 2 200 2 000
Övriga banker - - - - -
Privatspararna, totalt 22% 70% 104 400 85 600 61 300

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47