Oktober: Sparare köpte i börsoron

Den privata aktiehandeln ökade till 62 000 affärer per dag i oktober. Det är starkaste handeln på över ett år. Värdet på privathandeln ökade med hela 20 procent till 50 miljarder kronor.

”Börsoron har fått spararna på fötter och majoriteten har köpt. Framför allt är det storsparare med mer kapital på kontot som har köpt i börshacket”, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.

Spararna säljer verkstad- och industribolag och köper mer välkända utdelare som Telia Sonera och H&M. Kinnevik är också tillbaka på köpsidan efter två omdebatterade börsnoteringar.

Svag tysk statistik och oro för kvartalets rapporter fick börsen att vika i början av månaden. Men 7 av 10 bolag har lämnat bättre siffror än väntat och börsen har nu återhämtat närmaste hela nedgången.

”Privatpersoner reagerade snabbt och gjorde under månaden den starkaste handeln på över ett år. Därmed har spararna köpt aktier åtta månader i rad”, säger Hemberg.

Intresset att köpa aktier märks framför allt hos medelålders sparare. Deras handel ökar 11 procent jämfört med året före, vilket är långt över snittet 2 procent.

”Spararna söker helt klart utdelningar och trygga bolag. Samtidigt köper de kända bolag som pressats av oljepriset; Africa Oil och Lundin petroleum”, säger Hemberg.

I utdelningsivern syns också köp av preferensaktierna. Hela 3 av 4 preffar har spararna köpt i under månaden. Fastighetsbolag som Akelius, Klövern och Balder ligger i topp. Volvo har däremot bytt plats från köplistan till säljlistan. Efter kvartalsrapporten som fick aktien att stiga kraftigt så valde spararna att sälja. Samtidigt är Kinnevik en aktie som sticker ut.

Köper (okt) Säljer (okt)
Kinnevik Volvo
H&M Vestas Vind
Telia Sonera Boliden
Africa Oil Swedbank
SEB Sandvik
Ericsson SKF
Lundin Petroleum SSAB
Trelleborg Astra Zeneca
NCC Atlas Copco
Investor Elekta

”Efter kursnedgången och oron kring noteringarna av näthandelsbolaget Zalando och Rocket Internet har nu spararna köpt in sig på lägre nivåer. Handeln har fyrfaldigats jämfört med september månad”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Oktober**
Oktober
Avanza 8 % 10 % 35 900 33 100 32 700
Nordnet 24 % -6 % 23 600 19 100 25 100
Skandiabanken 24 % 11 % 2 100 1 700 1 900
Övriga banker Särredovisar ej - - - -
Privatspararna, totalt 14 % 3 % 61 600 53 900 59 700

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47

avanza.se

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Avanza har över 355 000 kunder med över 130 mdr SEK i totalt sparkapital. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. För mer information besök: www.avanza.se

Börsoron har fått spararna på fötter och majoriteten har köpt. Framför allt är det storsparare med mer kapital på kontot som har köpt i börshacket.
Claes Hemberg, sparekonom på Avanza
Privatpersoner reagerade snabbt och gjorde under månaden den starkaste handeln på över ett år. Därmed har spararna köpt aktier åtta månader i rad.
Claes Hemberg, sparekonom på Avanza