Rikard Josefson blir ny VD för Avanza

Styrelserna i Avanza Bank Holding AB (publ) och dotterbolaget Avanza Bank AB (publ) har utsett Rikard Josefson till ny verkställande direktör. Rikard tillträder tjänsten senast inom sex månader. Johan Prom kvarstår som VD fram till tillträdandet.

”Rikard har kunskapen och kärleken till kunder, teknik och bank. Precis som vi på Avanza. Därför fann vi varandra väldigt snabbt och naturligt”, säger Sven Hagströmer, ordförande Avanza.

Rikard Josefsson, 51 år, har sedan sex år arbetat som VD på Länsförsäkringar Bank och där bland annat utvecklat bankens mobiltjänster, bolån och sparrobot. Samtidigt har Länsförsäkringar i likhet med Avanza vunnit flera priser i Sveriges bästa kundnöjdhet och därtill bästa mobilapp. Tidigare var Rikard 25 år på SEB.

”Jag är stolt över mitt arbete på Länsförsäkringar där vi under min tid som VD dubblat volymerna. Nu är jag taggad att följa med på Avanzas spännande resa som bankutmanare”, säger Rikard Josefson.

Läs mer om Rikards bakgrund nedan.

”Denna information är sådan som Avanza Bank Holding AB (publ) och Avanza Bank AB (publ) är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 juni 2017 kl. 08:30 (CEST)."

Rikard Josefsons bakgrund i sammandrag:

2011 - 2017   Länsförsäkringar Bank, VD.

1986 - 2011   SEB. Senast som ställföreträdande chef för SEB:s svenska bankverksamhet. Regionchef under sex år med ansvar för bland annat telefon och internetbank samt utveckling och försäljning.

Utbildning:    Fil kand i ekonomi vid Stockholms Universitet.

Sven Hagströmer, ordförande Avanza

Rikard Josefson, tillträdande vd Avanza

Sofia Svavar, chef IR
sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 600 000 kunder med mer än 250 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 3 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Rikard har kunskapen och kärleken till kunder, teknik och bank. Precis som vi på Avanza. Därför fann vi varandra väldigt snabbt och naturligt.
Sven Hagströmer, ordförande Avanza
Jag är stolt över mitt arbete på Länsförsäkringar där vi under min tid som VD dubblat volymerna. Nu är jag taggad att följa med på Avanzas spännande resa som bankutmanare.
säger Rikard Josefson