September: Fondspararna blickar västerut

Avanzas sparare gör 2,9 fondbyten per fondkund i september. Det är 4 procent fler än i augusti och 16 procent fler än samma månad ifjol, visar statistik från 453 300 fondkunder hos Avanza.

”Optimismen hos fondspararna är stark och de nettoköper aktiefonder för tredje månaden i rad. Viss skepticism märks dock mot svenska börsen. Sverigefonder är en nyhet på säljlistan. Spararna väljer hellre fonder som placerar på andra sidan atlanten eller branschfonder i mer defensiva branscher”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens klart mest köpta fonder är global- och Nordamerikafonder.

Mest köpta Mest sålda
Globalfonder Asienfonder
Nordamerikafonder Sverigefonder
Blandfonder Tillväxtmarknadsfonder
Hedgefonder Europafonder
Läkemedelsfonder Japanfonder
Källa: Avanza

”USA-fonderna är såväl månadens som årets vinnarfonder. De har gynnats av en stark amerikansk rapportperiod och skattereformen som lett till att många bolag gjort stora återköp av aktier. Här är det dock viktigt att komma ihåg att även globalfonder till dryga hälften består av amerikanska bolag”, säger Kull.

In på topplistan letar sig också smalare läkemedelsfonder.

”Årets kursraketer utgörs av bolag verksamma inom hälsovårdssektorn och detta har såklart smittat av sig på läkemedelsfonderna som gått mycket bra. För exponering mot denna typ av bolag är dessutom fonder ett extra bra alternativ, då både bioteknik- och forskningsbolag är erkänt svåra att analysera och kräver mycket fackkunskaper”, säger Kull.

På säljlistan märks en tydlig övervikt av tillväxtmarknadsfonder.

”Lägre tillväxttakt i den kinesiska ekonomin, en stark dollar och en handelskonflikt som ligger som en våt filt över de asiatiska börserna har fått tillväxtmarknadsindex att tappa nio procent i år. Många analytiker menar nu att bolagsvärderingarna kommit ner tillräckligt, men privatspararna verkar inte tro på någon snabb vändning utan lämnar fonderna på bred front”, säger Kull.

Fondhandel

September2018  Augusti

Förändring
månad %

Förändring år %
Fondkunder 453 300 448 300 1 385 400 18
Fondaffärer, st. 1 314 600 1 275 900 3 963 000 37
Fondaffärer per kund och mån, st 2,9 2,8 4 2,5 16
Fondaffärer per dag, st 43 800 42 500 3 32 000 37

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Optimismen hos fondspararna är stark och de nettoköper aktiefonder för tredje månaden i rad. Viss skepticism märks dock mot svenska börsen. Sverigefonder är en nyhet på säljlistan. Spararna väljer hellre fonder som placerar på andra sidan atlanten eller branschfonder i mer defensiva branscher.
Johanna Kull, sparekonom Avanza