September: Guldfrossa hos småspararna

Antalet fondbyten bland spararna ökar med 20 procent i september jämfört med i augusti. De gör nu höga 1,8 fondbyten per konto och månad, visar statistik från 410 000 fondkonton hos Avanza.

”Den svängiga börsen har fått småspararna att växla upp tempot och öka antalet fondbyten. Det är en positiv syn på börsen som dominerar. Det märks på de breda köpen av aktiefonder och i försäljningarna av guldfonder”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

Företagsobligationsfonder fortsätter att toppa köplistan för andra månaden i rad.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Guldfonder
Globalfonder Europafonder
Småbolagsfonder Brasilienfonder
Sverigefonder Hedgefonder
Fastighetsfonder -
Källa: 410 000 fondkonton vid Avanza.

”Företagsobligationsfonder gynnas av Europeiska centralbankens stora stödköp av företagsobligationer. Det gör samtidigt fonderna känsliga. Den dagen centralbanken byter strategi eller minskar på stödköpen kan fonderna tryckas till ordentligt. Det här är inga vanliga räntefonder som bara tickar stilla uppåt utan de kräver mer snabbfotade sparare”, säger Kull.

Även småbolag återfinns på köplistan för andra månaden i rad.

”Småbolagen har klarat årets svajiga börs bra och de flesta är nu på nya högstanivåer. Analytiker varnar dock för att värderingarna är historiskt höga och en sur börshöst kan snabbt dra undan mattan för många småbolag”, säger Kull.

Guldfonder har lockat hela året, men i september byter spararna fot och fonderna dominerar istället säljlistan.

”Spararna passar på att hämta hem vinster efter kursrusningar på 90 procent i år. De gör nu de största försäljningarna på två år och säljer hela en tredjedel av innehavet. Att balansera om efter en kraftig uppgång är helt enligt skolboken. Nu gäller det bara att hitta en ny plats för pengarna så att de inte skvalpar runt räntelöst”, säger Kull.

Fondhandel privatpersoner

Augusti
Förändring månad % September
Förändring år %
Fondaffärer per konto och mån, st 1,8 1,5 20 1,3 38
Fondaffärer, st 721 500 613 000 18 459 000 57
Fondaffärer per dag, st 24 000 20 000 20 14 800 62
Omsättning i fondsparandet, MSEK 6 100 5 400 13 5 100 20
Omsättning i fondsparandet, %* 12 11 9 11 9

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Johanna Kull, sparanalytiker Avanza, telefon 070-452 48 34 avanza.se

Den svängiga börsen har fått småspararna att växla upp tempot och öka antalet fondbyten. Det är en positiv syn på börsen som dominerar. Det märks på de breda köpen av aktiefonder och i försäljningarna av guldfonder.
Johanna Kull, sparanalytiker Avanza