September: Iskall aktie in i värmen

Privatspararna gör 140 200 affärer per dag i september. Det är en minskning med 4 procent jämfört med månaden innan.

”Det osäkra parlamentariska läget har varken påverkat börsen eller privatspararnas handel. Spararna visar en positiv börssyn och nettoköper aktier. Mest bottenfiskar de i årets kursförlorare bland storbolagen”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Spararna inledde hösten med att bottenfiska i årets kursförlorare. Alla de tre mest köpta aktierna har utvecklats sämre än index i år. Mest lockade en kall storbolagsakie.

”Electrolux-aktien har varit iskall hela året men nu tog privatspararna rygg på bolagets VD och styrelseordförande som båda nyligen gjort stora aktieköp. Flera analytiker menar också att värderingen kommit ner tillräckligt efter årets börsfall på 26 procent. Om inte annat kan bolaget vara intressant för utdelningsjägare, då aktien nu har en direktavkastning på över fyra procent”, säger Kull.

Köper Säljer
Electrolux H&M
ABB SEB
Oriflame Skanska
Oasmia Investor
Kinnevik Cinnober
Nokia Ojy SSAB
Ericsson Husqvarna
Hemfosa Epiroc
Fingerprint Cards Betsson
Veoneer Handelsbanken

Källa: Avanza

Ett annat bolag som sticker ut på köplistan är en av årets riktiga börsraketer.

”Läkemedelsbolag generellt tillhör årets börsvinnare och Oasmias aktiekurs har mer än fördubblats på en månad, efter att deras preparat för äggstockscancer fått en grönt ljus av europeiska läkemedelsmyndigheten. På tre års sikt är dock kursutvecklingen negativ, vilket säger en del om vilka tvära kast denna typ av forskningsbolag kan bjuda på”, säger Kull.

Säljtoppen leds av rapportaktuella H&M.

”H&M är med 268 000 privatpersoner i ägarlistorna en av våra mest populära folkaktier och intresset inför kvartalsrapporten var rekordstort. Privatspararna valde dock att ta det säkra före det osäkra och sålde av aktier veckan innan rapporten, när positiva försäljningssiffror och spekulationer om eventuellt utköp från börsen fick kursen att rusa 20 procent på åtta dagar. Oavsett hur kursen nu rör sig framöver är det viktigt att komma ihåg att bolaget inte längre är det stabila utdelningsbolag som det en gång var. De verkar i en bransch i stark förändring och de måste bevisa att de kan anpassa sig till nya kundbeteenden”, säger Kull.

Statistik privat handel

September Augusti Förändring September Förändring
Antal affärer** per dag, st   2018*  2018 månad %  2017  år %
Avanza  94 500 99 200 -5 111 700  -15
Nordnet  43 600 45 100 -3 52 300  -17
Skandiabanken  2 100 2 200 -5 2 500  -16
Privatspararna, totalt  140 200 146 600 -4 166 500  -16

*    Preliminära siffror.
**   Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Det osäkra parlamentariska läget har varken påverkat börsen eller privatspararnas handel. Spararna visar en positiv börssyn och nettoköper aktier. Mest bottenfiskar de i årets kursförlorare bland storbolagen.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
Electrolux-aktien har varit iskall hela året men nu tog privatspararna rygg på bolagets VD och styrelseordförande som båda nyligen gjort stora aktieköp. Flera analytiker menar också att värderingen kommit ner tillräckligt efter årets börsfall på 26 procent. Om inte annat kan bolaget vara intressant för utdelningsjägare, då aktien nu har en direktavkastning på över fyra procent.
Johanna Kull, sparekonom Avanza