September: Köper rabatter och säljer besvikelser

Privatspararna gör 162 900 affärer per dag i september. Det är en ökning med 36 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Spararna köper billiga bygg- och investmentbolag. Småägarna visar samtidigt sura miner och säljer efter Nordeas planerade flytt, H&Ms motvind och Fingerprints vinstras”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Hösten och vintern brukar ge bra börs. September gav en stark start med en ökning på fem procent. Spararna är däremot fortsatt försiktiga.

”Sparare letar efter mer stabila aktier. Investmentbolag med rabatt är en favorit. Det bäddar för ett tåligt sparande och de passar både för nybörjare och de mer erfarna aktieägarna. De annars så populära verkstadsaktierna har däremot försvunnit helt ur bilden”, säger Hemberg

Bland de mest köpta finns även flera byggrelaterade bolag. Skanska och Ahlsell har fått hela 10 respektive 12 procent fler aktieägare.

”Byggarna uppfattas som billiga efter årets nedgång, och köparna hoppas att räntorna inte kommer stiga så snabbt. Aktierna har dessutom fått en rad nya köprekommendationer av analytiker” säger Hemberg.

Köper Säljer
Investor Hennes & Mauritz
Skanska Fingerprint
Saab Autoliv
NCC Nordea
Ahlsell SKF
Kinnevik Astra Zeneca
Net Entertainment Intrum Justitia
Swedbank Tobii
Betsson Mycronic
SSAB Volvo

Säljtoppen leds av besvikelser. H&M har nu sålts tre månader i rad. Fingerprint dumpas efter ett nytt dramatiskt kursras och plötsligt har bolaget förlorat hela 7 procent av sina aktieägare.

”Efter flera år av H&M-köp leder nu bolaget säljtoppen. Svenssons har tappat tålamodet med Persson. Även Nordea åker ut efter att bolaget inte lyckats förklara sin utlandsflytt på ett trovärdigt sätt. Att kursen stigit med 5 procent borde de se som ett styrkebesked, men småägarna storsäljer”, säger Hemberg.

Flest nya ägare % utv
Melker Schörling 17
Holmen 17
Saab 13
Ahlsell 12
Hexpol 12
Lundin Mining 11
Skanska 10
Swedbank 7
Latour 7
Axfood 7

Handeln i börsens småbolag är i september 44 000 affärer per dag. Det är rekord för privathandeln med 19 procent över tidigare toppnivåer.

”Handelsrekord i småbolag borde sparare se som en högljudd varningssignal för övertro på små bolag. Det kan bli svårt att komma ur de små aktierna de dagar börsen går ned. Att lägga sparpengarna i många olika aktier är här en viktig livlina”, säger Hemberg.

Statistik privat handel

September Augusti Förändring September Förändring
Antal affärer** per dag, st   2017*  2017  månad %  2016  år %
Avanza  109 800 100 100 10 80 300  37
Nordnet  50 600 42 800 18 37 000  37
Skandiabanken  2 500 2 100 19 2 500  0
Privatspararna, totalt  162 900 145 000 12 119 800  36

*    Preliminära siffror.
**   Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47, avanza.se

Claes Hemberg, sparekonom Avanza