September: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2016 ökat med 73 700 och uppgick i september till 541 300. Nettoinflödet under september var 2 270* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 20 300* MSEK under 2016.

Augusti
Förändring
månad %
Förändring
år %
Antal affärer** per dag, st  78 400* 81 800 -4 53 500 47
Sparkapital, MSEK 222 900 218 700 2 170 700 31
Utlåning, MSEK 7 520* 7 160 5 5 880 28
varav Bolån, MSEK 3 600* 3 410 6 2 480 45
Inlåning, MSEK 34 500* 35 200 -2 31 500 10
Kunder, st 541 300 532 400 2 443 900 22
Konton, st 994 700 978 500 2 805 800 23
Nettoinflöde, MSEK 2 270* 2 110 8 880 158

*   Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef IR
sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller försäkringsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 500 000 kunder med över 200 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i både antalet transaktioner och omsättning på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sex åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.