September: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza uppgick per 30 september 2014 till 355 300 stycken, motsvarande en ökning med 38 800 sedan ingången av 2014. Antalet konton uppgick till 623 100. Nettoinflödet i september uppgick preliminärt till 1 730 MSEK och det totala nettoinflödet under perioden januari-september uppgick därmed preliminärt till 14 100 MSEK.

Månadsstatistik – september
Förändring en månad Förändring ett år September
Augusti
Antal affärer* per dag, st 17 %  -8 % 33 500** 28 700 36 600
Förändring en månad Förändring ett år 30 september
31 augusti
30 september
Sparkapital, MSEK 0 % 27 % 133 400 133 100 105 000
Utlåning, MSEK 3 % 55 % 4 850** 4 720 3 130
varav Bolån, MSEK 10 % - 1 490** 1 360 -
Inlåning, MSEK -1 % 11 % 18 900** 19 000 17 000
Kunder, st 1 % 16 % 355 300 350 200 306 900
Konton, st 2 % 19 % 623 100 613 500 524 000
Augusti
Nettoinflöde, MSEK 48 % 94 % 1 730** 1 170 890

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm och First North. Statistik från NASDAQ OMX.

** Preliminära siffror.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, VD
martin.tiveus@avanza.se

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 355 000 kunder med över 130 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se