September: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza uppgick per 30 september 2015 till 443 900 stycken, motsvarande en ökning med 72 700 sedan ingången av 2015. Antalet konton uppgick preliminärt till 805 800. Nettoinflödet i september uppgick preliminärt till 880 MSEK och det totala nettoinflödet under perioden januari-september uppgick därmed preliminärt till 19 400 MSEK.

Månadsstatistik – september
Förändring en månad Förändring ett år September
Augusti
Antal affärer* per dag, st –17 % 61 % 53 400** 64 100 33 100
Förändring en månad Förändring ett år 30 sep
31 aug
30 sep
Sparkapital, MSEK –2 % 28 % 170 700** 173 400 133 400
Utlåning, MSEK 0 % 20 % 5 880** 5 880 4 920
varav Bolån, MSEK 2 % 66 % 2 480** 2 430 1 490
Inlåning, MSEK 3 % 65 % 31 500** 30 600 19 100
Kunder, st 1 % 25 % 443 900 438 100 355 300
Konton, st 1 % 29 % 805 800** 794 800 623 100
Augusti
Nettoinflöde, MSEK –55 % –49 % 880** 1 950 1 730

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Martin Tivéus, VD
martin.tiveus@avanza.se

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas affärsidé är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 440 000 kunder med över 170 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fem åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: avanza.se/ir