September: Stort köpsug trots svängig börs

Privatspararna gjorde i snitt 116 300 affärer per dag i september. Det är en ökning med 36 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Intresset för börsen är stort och spararna fortsätter köpa aktier trots en svängig septemberbörs. Mest lockar högutdelare och mindre konjunkturkänsliga bolag. Nu går vi in i historiskt starka börsmånader, men bakom krönet finns orosmoln som kan sätta historiken ur spel”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

September har präglats av en svängig börs där en osäkerhet kring europeiska banker agerat sänke.

”Oron för hälsan hos europeiska banker och valet i USA får spararna att satsa på stabilare konsumtionsbolag och investmentbolag. Det är en klok breddning av sparandet som gör dem mindre känsliga för börsens tillfälliga kast”, säger Kull.

Köper  Säljer
Fingerprint Arcam
Novo Nordisk Haldex
Dometic Handelsbanken
Ica gruppen Volvo
Ericsson Oriflame
Autoliv Scandic
Tele2 Swedbank
Kinnevik Betsson
Industrivärden Boliden
Telia Elekta

Även klassiska högutdelare lockar.

”Spararna bottenfiskar i högutdelare som Telia och Ericsson, men de höga utdelningarna kan vara en villfarelse. Telia åkte på miljardböter och Ericssons verksamhet är under press. Analytiker ifrågasätter om utdelningarna verkligen kommer att kunna hållas på nuvarande nivåer”, säger Kull.

Spararna säljer vinnaraktier. Nio av de tio mest sålda aktierna har utvecklats bättre än börsen i år. Listan toppas av uppköpskandidaterna Haldex och Arcam.

”Uppköpen har belönat spararna rikt och vi kan nog komma att få se fler uppköpskandidater. De rekordlåga räntorna innebär en närmast perfekt miljö för shoppingsugna storbolag. För spararna kan det löna sig att ha is i magen och invänta eventuell budstrid, det visar inte minst turerna kring Haldex”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer** per dag, st

2016*

Augusti

Förändring
månad %

Förändring
år %
Avanza   78 400  81 800  -4 53 500  47
Nordnet  35 400  37 600  -6 29 900  18
Skandiabanken  2 500  2 400  4 2 200  14
Privatspararna, totalt  116 300  121 800  -5 85 600  36

*    Preliminära siffror.
**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparanalytiker Avanza, telefon 070-452 48 34  avanza.se

Intresset för börsen är stort och spararna fortsätter köpa aktier trots en svängig septemberbörs. Mest lockar högutdelare och mindre konjunkturkänsliga bolag. Nu går vi in i historiskt starka börsmånader, men bakom krönet finns orosmoln som kan sätta historiken ur spel.
Johanna Kull, sparanalytiker Avanza