Sveriges nöjdaste sparare finns hos Avanza

För åttonde året i rad vinner Avanza utmärkelsen Sveriges nöjdaste kunder i kategorin sparande, i den årliga undersökning som genomförs av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

”Nöjda kunder är vårt viktigaste mål och själva grunden i vår affärsmodell. Vi är oerhört stolta över att vi återigen kunnat leva upp till våra kunders höga förväntningar. I år har vi dessutom passerat 700 000 kunder och ser därför också resultatet som ett kvitto på att vi lyckats hantera den rekordstora tillväxten utan att tumma på kundupplevelsen”, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

I sin undersökning mäter och analyserar SKI kundernas nöjdhet och lojalitet till bankerna. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet.

”Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt arbete under året och vi har lanserat flera lösningar med ambitionen att våra kunder ska få ut mer av sitt sparande. Vi erbjuder bland annat Sveriges billigaste bolån*, enkla beslutsstöd i form av Aktiegeneratorn och Avanza Auto, samt utvidgad digital handel i europeiska aktier. Vi har fått en fantastiskt fin uppskattning från våra kunder och vi lovar att göra vårt bästa för att fortsätta att utvecklas i takt med deras förväntningar”, avslutar Rikard Josefson, VD Avanza.

* I jämförelse med publicerade genomsnittsräntor med 3 mån bindningstid hos Nordea, Handelsbanken, Swedbank, SEB, Länsförsäkringar och SBAB per 171031.

Rikard Josefson, VD, 070-206 69 55
rikard.josefson@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 700 000 kunder med mer än 270 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Nöjda kunder är vårt viktigaste mål och själva grunden i vår affärsmodell. Vi är oerhört stolta över att vi återigen kunnat leva upp till våra kunders höga förväntningar. I år har vi dessutom passerat 700 000 kunder och ser därför också resultatet som ett kvitto på att vi lyckats hantera den rekordstora tillväxten utan att tumma på kundupplevelsen.
Rikard Josefson, VD Avanza