Sveriges nöjdaste sparare hos Avanza för sjunde året i rad

För sjunde året i rad vinner Avanza utmärkelsen Sveriges nöjdaste kunder i kategorin sparande i den årliga undersökningen genomförd av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

”Nöjda kunder är vårt allra viktigaste mål och det är fantastiskt att vi tar hem utmärkelsen för sjunde året i rad. Vi har haft en stark tillväxt de senast två åren, med närmare 100 000 fler kunder bara i år. Nöjda kunder är grunden i vår affärsmodell och vi drivs av att skapa kundnytta”, säger Johan Prom, VD Avanza.

SKI mäter och analyserar kundernas nöjdhet och lojalitet till bankerna. Studien görs med hjälp av en statistisk modell som möjliggör analys av orsakerna till kundernas bedömning, liksom till hur lojala kunderna är mot sina företag. Avanza toppar samtliga områden, även om resultat inte var lika bra som förra året avseende kundernas förväntningar och nöjdhet.

”Stora delar av vårt utvecklingsarbete under året har inriktats på att underlätta investeringar genom digitala beslutsstöd. Vår ambition är att ständigt göra det billigare, bättre och enklare för att våra kunder ska få ut mer av sina investeringar och sitt sparande. Vi ser resultatet som ett kvitto på att vi är på rätt väg mot vår vision att skapa en bättre framtid för miljoner människor, samtidigt som vi kommer att analysera resultatet för att kunna vässa oss ytterligare”, fortsätter Johan Prom, VD Avanza.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johan Prom, VD
johan.prom@avanza.se

Sofia Svavar, chef IR
sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller försäkringsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 500 000 kunder med mer än 200 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner och näst störst sett till omsättning på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Nöjda kunder är vårt allra viktigaste mål och det är fantastiskt att vi tar hem utmärkelsen för sjunde året i rad. Vi har haft en stark tillväxt de senast två åren, med närmare 100 000 fler kunder bara i år. Nöjda kunder är grunden i vår affärsmodell och vi drivs av att skapa kundnytta
säger Johan Prom, VD Avanza.