Valberedning i Avanza Bank

På årsstämman 2013 i Avanza Bank Holding AB (publ) beslutades att bolagets valberedning ska bestå av en representant för envar av de fyra största aktieägarna jämte bolagets styrelseordförande samt att namnen på valberedningens ledamöter samt de ägare dessa företräder ska offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2014 och baseras på det kända ägandet omedelbart före offentliggörandet.

De fyra största ägarna enligt bolagets kännedom som önskar utse en representant utgörs av: Creades AB, Sven Hagströmer med familj och bolag, Montanaro Asset Management och familjen Dybeck inklusive bolag.

Dessa ägare har beslutat att valberedningen ska bestå av styrelseordföranden Sven Hagströmer, Erik Törnberg som representerar Creades AB, Henrik Schmidt som representerar Montanaro Asset Management och Sten Dybeck som representerar familjen Dybeck inklusive bolag. Erik Törnberg har utsetts till ordförande i valberedningen.

Förslag till valberedningen kan skickas med post till:

Avanza Bank
Att: Valberedningen

Erik Törnberg, valberedningens ordförande, telefon 08-412 011 00

Om Avanza Bank

Avanza Bank grundades 1999 och är Sveriges största internetbank. Avanza har över 300 000 aktiva kunder med över 100 mdr i sparkapital och erbjuder ett fullsortiment inom sparande. Här får spararna själva möjlighet att via bankens hemsida välja bland landets absolut bästa men också billigaste fonder. Till spararnas hjälp har Avanza Bank såväl sparcoacher per telefon och via nätet, men också ekonomi-journalister som dagligen publicerar sina sparråd på nätet.

Avanza Pension som är ett dotterbolag inom Avanza Bank-koncernen fokuserar på sparprodukter inom pensions- och försäkringssparande mot företags- och privatkunder.

Avanza Bank har de senaste tre åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder".