AVTECH Sweden AB på First North och aktien stiger 16,7% under första handelsdagen

AVTECH Sweden AB är det första bolag som listats på NASDAQ OMX First North under 2012 och fick en lyckosam första handelsdag i Stockholm under måndagen.

AVTECH Sweden:s bolagsrepresentanter, David Alvord, CEO, Chris Fehrling och Christer Staaf ringde i klockan vid börsöppnandet kl 09.00, dels för att symbolisera bolagets första officiella handelsdag men även med hänvisning till de många år av hårt arbete och innovationsanda som har kännetecknat teamet på AVTECH Sweden sedan starten.

Jenny Rosberg, Senior Vice President på NASDAQ OMX kommenterade AVTECH Sweden:s listning i följande pressrelease från First North:

”Vi välkomnar AVTECH som årets första listning på First North, där vi under 2011 upplevt en stor tillströmning av nya bolag trots en stor osäkerhet på marknaden. AVTECH opererar på en marknad med enormt stor tillväxtpotential och kommer därav att bli ett mycket positivt tillskott för våra nordiska och internationella medlemmar som söker nya investeringsmöjligheter inom teknologisektorn.”

David Alvord, CEO på AVTECH, summerade dagen vid stängning:

”Vi är mycket nöjda över att kunna meddela att dagens första handelsdag resulterade i en uppgång för aktien, från ursprungpriset 6,00 kr vid nyemissionen i november till 7,00 kr vid stängningsdags idag, en höjning på 16.7%. Vi ser nu fram emot att få ytterligare slagkraft av vår listning på First North och därmed möjlighet att rikta oss till en större internationell publik vad gäller investeringar för att på så sätt mer effektivt stödja vår fortsatta expansion.”

AVTECH Sweden AB har utsett Thenberg & Kinde Fondkommission AB till Certified Adviser.

För mer information, vänligen kontakta:
Charlotte Johnston Lönnberg
Head of Communications
AVTECH Sweden AB
Direkt: +46 (0) 8 544 104 82
Vxl: +46 (0) 8 544 104 80
E-post: charlotte.johnston@avtech.aero

OM AVTECH Sweden AB (publ)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           AVTECH utvecklar produkter och tjänster för digitala flygtrafikledningssystem. Kunder är den globlal flygindustrin olika aktörer så som flygbolag, flygplatser, luftfartsverk, teknikföretag och flygplanstillverkare. Med hjälp av bolagets produkter och tjänster kan varje enskild flygning eller hela flygoperationen optimeras vad gäller ekonomi, buller och utsläpp, effektivitet, punktlighet och säkerhet. Huvudkontoret ligger i Stockholm men bolaget har även kontor i Toulouse, Frankrike samt i Dubai, Förenade Arabemiraten.

Citat

David Alvord, CEO