Axellus – ny aktör i kampen mot Karius och Baktus

Report this content

Från nästa årsskifte kommer Jordans tandborstar och tandkräm att ingå i hälsoföretaget Axellus produktportfölj.

Det var redan 1927 som norrmannen Hjalmar Jordan började tillverka tandborstar. Sedan dess har företaget vuxit till en global aktör på området. Den 1 januari 2015 övertar Axellus den nordiska distributionen av Jordans produkter och breddar därmed sitt hälsosortiment med bland annat tandborstar, tandkräm, tandtråd och tandstickor.

Bakgrunden är att Jordan hösten 2012 blev köpt av norska Orkla och fusionerades 2013 med Lilleborg, som ingår i koncernen. Orkla har arbetat en tid med konsolidering i de nordiska länderna. Ett led i denna Orklas strategi är att överföra distributionen av Lilleborgs Jordanportfölj i Finland, Sverige och Danmark från Cederroth till Axellus.

Orkla har mycket kompetenta och väl etablerade säljorganisationer i Axellus filialer i Sverige, Finland och Danmark. När det existerande distributionsavtalet med Cederroth löper ut, den 31 december i år, är det därför naturligt att vi nu väljer att inte förlänga kontrakten med Cederroth utan istället överför distributionen till Axellus i de berörda länderna. Det skriver Lilleborgs ledning i ett kundbrev där man också betonar att Jordan har haft ett mycket bra samarbete med Cederroth (och även Mölnlycke) i de nordiska länderna under nästan 30 år, något som också har fortsatt efter fusionen med Lilleborg. Beslutet om att inte förlänga distributionsavtalen är enbart knutet till Orklas övergripande strategi om att konsolidera koncernens verksamhet i de nordiska länderna.

Arbetet med att säkerställa en bra övergång är redan i full gång och ledningen i både Lilleborg, Cederroth och Axellus följer detta noggrant.

För mer information kontakta gärna

Jens Engström, vd, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 10, jens.engstrom@axellus.se
Johan Görgård, försäljningsdirektör Axellus Sverige, telefon 076- 541 50 12, johan.gorgard@axellus.se
Annika Hjerpe, kommunikationsdirektör, Axellus Sverige, telefon 08- 586 150 14, annika.hjerpe@axellus.se