aXichem: Manakin Ltd säljer en mindre aktiepost i aXichem AB

aXichem AB (publ),som utvecklar och marknadsför naturanaloga industrikemikalier, meddelar att en av huvudägarna, Manakin Ltd, som bland annat ägs av Torsten Helsing, VD i aXichem, har sålt 35 000 aktier i aXichem, till en kurs av 72 kronor per aktie, i en transaktion utanför börsen. Försäljningen sker till en befintlig, långsiktig ägare i aXichem. De sålda aktierna motsvarar 1,8 % av Manakins innehav i aXichem. Efter genomförd försäljningen uppgår Manakins aktieinnehav i aXichem till 1 880 391 aktier.

-   Manakin är en långsiktigt ägare i aXichem och ingen ytterligare avyttring av aktier i bolaget planeras, säger Torsten Helsing, VD i aXichem.

Denna information är sådan information som aXichem AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades ursprungligen, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2019 kl 11:20 CET.

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturanaloga industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom fodertillskott, marin påväxthämmande färg samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ First North med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser: Redeye AB Certifiedadviser@redeye.se +46 (0)8 121 576 90. Mer information om bolaget finns påwww.axichem.se