aXichems smärtlindrande kräm, Phenicare, finns nu på butikshyllorna i Hong Kong

aXichem AB (publ), som utvecklar och marknadsför naturanaloga industrikemikalier, för användning inom områden såsom påväxthämmande båtbottenfärg, skadedjursbekämpning i skogs- och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden, har nu sitt naturanaloga capsacin, aXiphen®, ute på konsumentmarknaden.  aXiphen® är den aktiva substansen i den anti-inflammatoriska och smärtlindrande krämen Phenicare, som nu går att köpa på cirka 800 försäljningsställen i Hong Kong.

Det känns väldigt roligt att se vår produkt i hyllan. Även om det handlar om små mängder av aXiphen® i det här skedet, och därmed också blygsamma intäkter för bolaget, så är det ett viktigt steg för oss in i en marknad som är mycket stor, såväl i Kina som på andra håll i världen, säger Johan Arvidsson, VD i aXichem.

Phenicare är avsedd att användas för att lindra mild till måttlig smärta i muskler och leder vid t ex belastningsproblem och sportskador. Phenicare tillverkas i Norge och marknadsförs och distribueras av aXichems systerbolag, aXimed.

Johan Arvidsson, VD, aXichem
Telefon: 46 708 97 44 39. Epost: johan.arvidsson@axichem.se

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturana­loga industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med Fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom marin påväxthämmande färg, skadedjursbekämpning i skogs-och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ First North med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser är Redeye AB. Mer information om bolaget finns på www.axichem.se