Kommuniké från extra bolagsstämma i aXichem AB (publ)

Extra bolagsstämma i aXichem AB (publ) hölls den 22 april 2022. Mot bakgrund av coronaviruset genomfördes stämman genom förhandsröstning med stöd av tillfälliga lagregler. Någon stämma med möjlighet att närvara personligen eller genom ombud ägde därför inte rum.

Extra bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut från den 5 april 2022 om att uppta ett konvertibelt lån från Formue Nord Fokus A/S om nominellt högst 20 000 000 kronor genom utgivande av högst 200 000 konvertibler, till följd varav bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 200 000 kronor. Det konvertibla lånet medför rätt till utbyte mot aktier av serie A i bolaget och löper med en årlig ränta om 12 procent.

För ytterligare detaljer samt information om bakgrund till och motiv för konvertibellånet, se bolagets pressmeddelande den 5 april 2022.

Informationen är regulatorisk och lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 april 2022, kl 11:15 AM CET.

Torsten Helsing, VD i aXichem, +46 70 686 33 55. E-post: torsten.helsing@axichem.se

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturanaloga industrikemikalier. Bolaget arbetar framför allt med fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom kosttillskott, ingrediens i djurfoder, marina tillämpningar samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser: Redeye AB Certifiedadviser@redeye.se +46 (0)8 121 576 90. Mer information om bolaget finns påwww.axichem.se