B3 förstärker styrelsen med Mikael Cato och Anna Söderblom

Mikael Cato och Anna Söderblom valdes in som nya ledamöter i B3 Consulting Groups bolagsstyrelse vid årsstämman som hölls igår den 14 maj. Mikael Cato har lång erfarenhet av affärsutveckling och ledarskap inom IT-konsultbranschen och arbetar idag som Chief Digital Officer & SvP för Scania Cv AB. Anna Söderblom har mångårig erfarenhet från ett flertal ledande befattningar samt styrelseuppdrag inom näringslivet och är idag verksam som lärare och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

- Vi är verkligen glada för att Mikael Cato och Anna Söderblom nu förstärker B3s styrelse. De har båda gedigen erfarenhet och kompetens inom bland annat affärsutveckling, digitalisering och IT-konsultverksamhet vilket kommer vara värdefulla tillgångar för B3s fortsatta utveckling, säger Sven Uthorn, VD och Koncernchef för B3 Consulting Group.

Mikael Cato är ekonom, utbildad vid Mittuniversitetet, och har tidigare arbetat inom ledande befattningar för IT-konsultbolag inom digitalisering såsom Acando, Connecta, Cybercom och Valtech där han varit med och drivit och utvecklat verksamheten. Idag arbetar han som Chief Digital Officer & SvP Scania Cv AB och är även styrelseledamot i Scania Sales China Ltd.

Anna Söderblom har en universitetsexamen i matematik från Lunds universitet och en doktorsexamen från Handelshögskolan i Stockholm. Idag är hon lärare och forskare med fokus på finansiering för småföretag och startups vid Handelshögskolan i Stockholm. Därtill är hon verksam inom flera bolagsstyrelser. Hon är vice ordförande för Länsförsäkringar Liv AB samt ledamot i styrelserna för Cabonline Group Holding AB, Midway Holding AB, BTS Group AB, Almi Företagspartner AB samt Poolia AB. Hon har tidigare haft ledande befattningar inom bland annat Microsoft Nordic, Posten och Industrifonden samt varit ledamot i ett flertal styrelser, däribland IT-företagen Avega Group AB, Bredbandsbolaget AB och Excanto AB samt mjukvaruleverantörerna Ortivus AB och Readsoft AB.

- Det känns både spännande och roligt att nu ingå i B3s styrelse. Det är ett intressant bolag med stor potential och jag har både ett väldigt stort engagemang för verksamhetsutveckling genom digitalisering och lång erfarenhet av att starta och driva konsultverksamheter. Jag hoppas kunna bidra med erfarenheter och nya perspektiv för att utveckla verksamheten framåt, säger Mikael Cato.

- Jag har ett stort intresse för IT-konsultbolag och har följt B3s utveckling under en längre tid. Det är ett mycket spännande bolag med en imponerade tillväxt under de senaste åren. Jag ser nu fram emot att få vara med och bidra till den fortsatta utvecklingen av bolaget, säger Anna Söderblom.

B3s styrelse har nu utökats med en person och utgörs av Alf Blomqvist (ordförande), Marika Skärvik, Sven Uthorn, Kristin Lindmark, Anna Hjertstedt, Mikael Cato och Anna Söderblom.

För mer information, kontakta Sven Uthorn, VD och Koncernchef för B3 Consulting Group, 0708-993 670

B3 Consulting Group är ett av Sveriges snabbast växande konsultföretag och har idag närmare 700 medarbetare. Vi hjälper Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter med hjälp av digitalisering och verksamhetsutveckling. Vi strävar också efter att bygga upp en företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Nöjda kunder tillsammans med toppresultat i Great Place To Work (GPTW) och fem DI Gasell-utmärkelser ser vi som ett kvitto på en hållbar framgångsmodell. Omsättningen 2019 uppgick till 839,5 MSEK, med ett rörelseresultat om 31,3 MSEK. Kontor finns i Stockholm, Borlänge, Gävle, Göteborg, Jönköping, Linköping, Malmö, Sundsvall, Örebro samt Krakow och Warszawa. B3 är noterat på Nasdaq Stockholm, small cap. Mer information finns på www.b3.se.