Information om årsstämman 2020 och inbjudan till VDs presentation

Report this content

Årsstämma i Bactiguard Holding AB (publ) hålls tisdagen den 28 april 2020 kl. 14.00 vid bolagets huvudkontor på Alfred Nobels Allé 150 i Tullinge. Med anledning av utbrottet av covid-19 och för Bactiguards aktieägares säkerhet, uppmanar bolaget alla aktieägare att inte delta personligen, utan istället utnyttja möjligheten att poströsta. Före stämman kommer Bactiguards VD att hålla ett anförande online med möjlighet för åhörarna att ställa frågor.

Anmälningstiden till årsstämman pågår till och med onsdag 22 april och möjlighet att poströsta till och med 24 april. Mer information om försiktighetsåtgärder i samband med covid-19 och guide för att poströsta finns på bolagets hemsida: https://www.bactiguard.se/sv/for-investerare/bolagsstyrning/bolagsstamma/arsstamma-2020.

VD Cecilia Edströms anförande kommer att hållas online före årsstämman, med start kl. 13.15 tisdag den 28 april 2020. Webcasten som kommer att hållas på engelska är öppen för alla investerare och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor. Denna webcast ersätter VDs presentation på årsstämman. För att delta i webcasten, vänligen använd denna länk: https://tv.streamfabriken.com/2020-04-28-bactiguard-pressconference

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Edström, CEO, mobil: +46 8 440 58 80

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikbolag vars uppdrag är att rädda liv. Det gör vi genom att utveckla och tillhandahålla infektionsförebyggande lösningar som minskar risken för vårdrelaterade infektioner och reducerar användningen av antibiotika. På så sätt sparar vi avsevärda kostnader för sjukvården och samhället.

Bactiguards teknologi förhindrar att bakterier fäster och bildar biofilm på medicintekniska produkter. Bactiguard erbjuder teknologin via licensavtal och den egna produktportföljen BIP (Bactiguard Infection Protection). Urinkatetrar med Bactiguards ytskikt är marknadsledande i USA och Japan genom licenspartnern BD. Bactiguards egen produktportfölj av urinkatetrar, endotrakealtuber och centrala venkatetrar förebygger vanligt förekommande infektioner i urin-, blod- och luftvägarna.

Bactiguard är inne i en stark expansionsfas på marknaderna i Europa, Kina, Indien och Mellanöstern och genom att etablera licensaffärer inom nya terapiområden. Nyligen fullföljdes förvärvet av malaysiska Vigilenz, en tillverkare och leverantör av medicintekniska produkter och förbrukningsartiklar, främst inom sårvård och infektionsprevention.

Bactiguard har efter förvärvet cirka 180 anställda runt om i världen. Huvudkontoret och en av tre produktionsanläggningar ligger i Stockholm, de andra två i Malaysia.

Bactiguard är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer om hur Bactiguard räddar liv på www.bactiguard.se