Ny stororder från Indien

Bactiguard har mottagit en ny order från Indien omfattande cirka 60 000 infektionshämmande urinvägskatetrar.

Den första ordern från Indien, som mottogs i december 2015 omfattade cirka 50 000 infektionshämmande urinvägskatetrar (BIP Foleys). Den nya ordern omfattar cirka 60 000 BIP Foleys och genererar direktförsäljningsintäkter om cirka 2 miljoner kronor i samband med produktleverans.

-  Försäljnings- och marknadsaktiviteterna i Indien pågår med hög intensitet. Behovet av att förebygga infektioner är stort pga den höga andelen     multiresistenta bakterier i landet. Våra produkter börjar nu nå sjukhusen och gör nytta för patienterna. I takt med att leveranserna till återförsäljare och sjukhus ökar behöver vår distributör fylla på sina lager, vilket är glädjande, säger Cecilia Edström, Vice President Sales & New Business.

Informationen är sådan som Bactiguard Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2016-08-10, kl. 08.00.

Cecilia Edström, Vice President Sales & News business +46 72 226 23 28

Bactiguard är ett svenskt medicintekniskt företag med global närvaro, som erbjuder en infektionshämmande lösning som förhindrar vårdrelaterade infektioner orsakade av medicintekniska produkter. Genom att förhindra infektioner, bidrar vi till att minska användningen av antibiotika och spridningen av multiresistenta bakterier, som är ett växande problem världen över. Vi räddar liv, höjer patientsäkerheten och sparar därigenom avsevärda kostnader för sjukvården och samhället. Vår teknologi är välbeprövad, säker och patientvänlig och består av ett tunt ytskikt av ädelmetaller som motverkar att bakterier fäster och växer. Ytskiktet kan appliceras på i stort sett alla medicintekniska produkter. Urinvägskatetrar med Bactiguards ytskikt är marknadsledande i USA och Japan och företaget har även en egen produktportfölj som består av urinvägskatetrar, centrala venkatetrar och endotrakealtuber. Bactiguard är ett tillväxtbolag med fokus på Europa, Mellanöstern, Asien, och Latinamerika. Företaget har omkring 60 medarbetare runt om i världen, främst på huvudkontoret i Stockholm och produktionsanläggningen i Malaysia och är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Bactiguard på www.bactiguard.se