Styrelseordförande Fredrik Ramberg avgår på egen begäran – Valberedningen föreslår Joel Citron som ny styrelseordförande

Styrelseordförande Fredrik Ramberg avgår på egen begäran. Styrelsen har beslutat att ledamoten Mikael Wintzell tar rollen som styrelseordförande fram till årsstämman. Valberedningen föreslår Joel Citron som ny styrelseordförande i Bambuser AB.

Mot bakgrund av den starka tillväxtfas som bolaget befinner sig i, har valberedningen i Bambuser AB i nära dialog med styrelsen och större ägarna under en tid arbetat med att stärka styrelsen. Detta i syfte att hitta nya profiler, samt ett nytt ordförandeskap som kan bistå bolaget i den fortsatta tillväxtresan.

Inför kallelsen till årsstämman hade valberedningen inte kommit i mål med förstahandsvalet på kandidat till ordförandeposten, utan föreslog sin kandidat som ny styrelseledamot. Valberedningen har idag meddelat bolaget att de kommer att föreslå Joel Citron som ny styrelseordförande i Bambuser AB vid årsstämman 21 april 2020.

Joel Citron är vd för New York-baserade investmentbolaget Tenth Avenue Holdings och har över 35 års erfarenhet inom business management och investeringar. Joel innehar flertalet styrelseuppdrag i bland annat Evolution Gaming Group AB (publ). Han har tidigare tjänstgjort i offentliga och privata styrelser i både Europa och USA.

Fredrik Ramberg har sedan 2018 förtjänstfullt lett styrelsens arbete under ompositioneringen till Live Video Shopping, samt varit starkt delaktig i arbetet med att ta fram en ny profil att leda bolagets styrelse framgent. Styrelsen har beslutat att ledamoten Mikael Wintzell tar rollen som styrelseordförande fram till årsstämman för att säkerställa en smidig överlämning och kontinuitet därefter. Fredrik Ramberg har begärt att med omedelbar verkan bli entledigad från sin post som styrelseordförande.

Mikael Wintzell är medgrundare och vd av Wellstreet samt en av Bambusers största aktieägare. Han är bland annat ledamot i Resurs Bank AB, Resurs Holding AB (publ) och har haft flertalet ledande befattningar inom finansiella bolag, senast som Deputy Chief Commercial Officer i Klarna Bank AB.

Denna information är sådan information som Bambuser AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-04-06.

Bambuser AB grundades 2007 som världens första företag med en plattform för interaktiv mobil live-video-sändning och är en ledande leverantör inom livevideosegmentet. Under 2019 introducerade Bambuser Live Video Shopping vilket möjliggör live shopping direkt på varumärkens hemsida. Bambuser är noterat på Nasdaq First North Growth Market och har huvudkontor i Stockholm.