96 procent äter jordgubbar till midsommar

Report this content

Nästan alla utan undantag, 96 procent av alla svenskar, kommer att äta jordgubbar under midsommar. Det visar en undersökning bland 1015 svenskar som undersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av Bärfrämjandet och Svenskt Sigill.

Det är få saker som svenska folket är lika överens om som jordgubbar. Nästan alla kommer att äta de röda bären under midsommarhelgen. Hela 96 procent svarar ja på frågan om de kommer att äta jordgubbar under midsommar, varav 68 procent svarar: Ja absolut och 28 procent säger: Ja, troligen. Bara 2 procent svarar att de inte ska äta jordgubbar under helgen.

84 procent av konsumenterna väljer i första hand svenska jordgubbar. 80 procent anser att svenska jordgubbar är godare än importerade. 70 procent svarar att det känns tryggare att köpa svenska jordgubbar än importerade.

Tillgången på jordgubbar är just nu rekordstor beroende på den starka värmen tidigare i vår.

Det finns svenska jordgubbar så att det räcker åt alla i midsommar, säger Calle Ericsson, jordgubbsodlare utanför Västerås och ordförande för landets bärodlare inom LRF-GRO.

Den svenska jordgubbsodlingen omfattar enligt Jordbruksverket knappt 2 000 hektar och gav under 2010 en totalskörd om 23 miljoner liter. Under midsommarhelgen mumsar svenska folket i sig över 2 miljoner liter jordgubbar.

Kartläggningen av svenska folkets jordgubbsvanor har gjorts av undersökningsföretaget YouGov på Uppdrag av Bärfrämjandet och Svenskt Sigill. Undersökningen är representativ för hela landet och har besvarats av 1015 personer i åldrarna 18-74 år under perioden 13-15 maj 2011.

För ytterligare information och fakta om undersökningen, se www.svenskajordgubbar.se eller kontakta:

Calle Ericsson, jordgubbsodlare och ordförande Bärsektionen, 0708 – 47 99 59

Taggar: