Bayn Innovation Centers kursverksamhet lockar chokladproducenter

Bayn Innovation Center har genomfört flera utbildningar med fokus på sockerreducering.

Bayns senaste aktiviteter på säljfronten visar att det finns ett intresse från producenter om utbildning och mer erfarenhet när det kommer till sockerreduktion med alternativa och hälsosamma sötningskällor.

Under våren har Bayn genomfört ett flertal chokladkurser för chokladtillverkare. Bayns R&D-avdelning har föreläst om choklad på en djupare, molekylär nivå och hur våra sinnen påverkas av våra föreställningar om hur vi uppfattar smak, fram för allt sötma. Vidare uppmärksammades hur denna kunskap kan visa sig användbar på alla delar i produktionskedjan.

Utöver teorin har kunderna genomfört praktiska moment där de fick temperera Bayns choklad utan tillsatt socker, tillverka praliner, kola, mandelmassa och glass. Kunderna har vid samtliga tillfällen förvånats över de goda slutprodukterna.

Som ett avslutande moment har sensoriska tester gjorts. Smakproverna bestod exempelvis av Baynsötad choklad och vaniljsås kontra sockersötad choklad och vaniljsås. Till vår stora glädje visade resultaten av dessa prover att fler föredrog produkter sötade med Bayns lösningar än de med vanligt socker.

Vi är glada att detta koncept verkar vara en sådan succé och vi hoppas att fler producenter vill komma till oss och vidga sina vyer när det kommer till produktutveckling med hälsosamma alternativ till socker.

Bayn är ett kunskapsorienterat företag som hjälper livsmedelsproducenter att möta marknadens krav för en hälsosammare värld. Bayns lösningar reducerar socker i produkter och skapar nya, naturligt sötade produkter med lågt kaloriinnehåll. Bolagets naturliga lösningar, utvecklade genom vetenskaplig forskning, ger innovativa, hälsosamma recept i nära samarbete med våra kunder inom den globala livsmedelsindustrin. Bayn är noterat på Nasdaq Stockholm, First North, under kortnamnet BAYN.

För mer information, kontakta: Lucy Dahlgren, VD, Bayn Europe AB, e-mail ld@bayn.se