ÅRSSTÄMMA I BEIJER ALMA AB (PUBL)

REFERAT FRÅN VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRENS, BERTIL PERSSON, ANFÖRANDE VID ÅRSSTÄMMAN Den förbättring i efterfrågan som inleddes under andra halvan av förra året har fortsatt. Orderstockarna har ökat också under årets första månader men förbättringen är långsam och efterfrågan från telekomkunder är fortsatt låg. Samtidigt gynnas koncernen av att förra årets kostnadsbesparingar nu ger full effekt. Dessutom förväntar vi att förvärvet av Beijer Tech skall bidra positivt från och med andra kvartalet. Sammantaget finns det därför goda möjligheter till ett bättre resultat 2010 jämfört med 2009. BESLUT VID STÄMMAN Årsstämman beslöt bland annat att: • Fastställa utdelningen för 2010 till 5,00 kronor per aktie. Utdelningen kommer att distribueras av Euroclear Sweden med början den 31 mars 2010. • Ett fast styrelsearvode om 225 000 kronor per år utgår till var och en av styrelsens ledamöter utom styrelsens ordförande som erhåller ett fast styrelsearvode om 500 000 kronor samt ett uppdragsarvode om 350 000 kronor per år. Revisorsarvode utgår enligt räkning. • Beträffande styrelse beslutades om omval av styrelseledamöterna Anders Wall (ordförande), Anders G. Carlberg, Göran W Huldtgren, Peter Nilsson, Anders Ullberg och Johan Wall (vice ordförande). Till ny styrelseledamot valdes Marianne Brismar. Vidare beslutades om omval av Bertil Persson, VD och koncernchef, som styrelse-suppleant. Marianne Nivert hade avböjt omval. • Bemyndiga styrelsen att för företagsförvärv fatta beslut om emission – med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – av högst 3 000 000 nya B-aktier eller konvertibla skuldebrev utbytbara till högst 3 000 000 nya B-aktier. • Bolaget inför årsstämman 2011 skall tillämpa en nomineringsprocedur som innebär att Anders Wall i egenskap av huvudägare och styrelsens ordförande och styrelse-ledamoten Johan Wall jämte tre representanter för de därnäst största aktieägarna utsedda av årsstämman skall utgöra valberedning och arbeta fram förslag till styrelse, styrelseordförande, vice styrelseordförande, styrelsearvode, revisorsarvode och ordförande vid årsstämman. Stämman beslutade därför att utöver ovanstående utse Caroline af Ugglas (Livförsäkringsaktiebolaget Skandia), Ulf Hedlundh (Svolder AB) samt Mats Gustafsson (Lannebo Fonder) att ingå i valberedningen. Delårsrapport för första kvartalet kommer att publiceras den 28 april. BEIJER ALMA AB (publ) Styrelsen