• Beijer Alma/

Beijer Almas dotterbolag Lesjöfors AB förvärvar den tyska fjäderproducenten Stumpp+Schüle GmbH

Report this content

Lesjöfors har träffat avtal om att förvärva den tyska fjädertillverkaren Stumpp+Schüle GmbH av Paragon Partners. Tillträdet sker snarast dock senast 1 juni 2012. Stump+Schüle, som producerar fjädrar och banddetaljer, är beläget i Beuren utanför Stuttgart och har även produktion i Slovakien via ett helägt dotterbolag.

Lesjöfors är en av Europas största fjäderproducenter och har marknadens bredaste produktutbud. Under 2011 omsattes 1,4 Mdr och bolaget har 1 000 anställda. Lesjöfors har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Lettland, Ryssland, Kina och Korea.

Stumpp+Schülegruppen omsätter motsvarande cirka 200 Mkr och har 230 anställda. Bolagets kunder finns inom fordons- och verkstadsindustrin. 60 procent av försäljningen sker inom Tyskland.

Förvärvet stärker Lesjöfors position i Tyskland som är Europas i särklass största fjädermarknad. Lesjöfors blir en av de största fjäderleverantörerna i Tyskland med en försäljning på cirka 500 Mkr. Sedan tidigare har Lesjöfors tillverkning i Ruhrområdet och via detta förvärv etableras bolaget även i den industritäta regionen kring Stuttgart. Stumpp+Schüle får genom förvärvet tillgång till kompletterande produkter och marknader via Lesjöfors övriga bolag, där inte minst Kina är av stort intresse.

Kjell-Arne Lindbäck, koncernchef i Lesjöfors kommenterar förvärvet: ”Det här är ett strategiskt viktigt förvärv. Vi strävar efter att ha starka marknadspositioner på utvalda marknader. Tyskland är Europas största fjädermarknad och vi får genom förvärvet en starkare position där. Det är också intressant att få tillgång till lågkostnadsproduktion i ytterligare ett land som dessutom ligger nära Tyskland.”

”Jag gläds mycket åt att Lesjöfors lyckats genomföra detta strategiskt viktiga förvärv. Vi har ambitionen att vara Europas ledande fjäderproducent och då ska man vara en stor spelare på den tyska marknaden. Genom detta förvärv och köpet av Velleuer för ett år sedan har Lesjöfors tredubblat försäljningen i Tyskland. Vi har nu en stark bas för fortsatt tillväxt i Europa.” säger Beijer Almas koncernchef Bertil Persson.

Ytterligare upplysningar:
VD och koncernchef Bertil Persson, Beijer Alma AB, telefon: 08-506 427 50