Beijer Tech förvärvar PA Ventiler

Beijer Almas dotterbolag Beijer Tech har idag, via Lundgrens Sverige AB, förvärvat aktierna i PA Ventiler AB, baserade i Lindome utanför Göteborg.

PA Ventiler bedriver försäljning av ventiler till framförallt pappers- och cellulosaindustrin, kemisk och petrokemisk industri. Bolaget omsätter cirka 27 Mkr och har en god lönsamhet.

Beijer Techs vd Staffan Johansson kommenterar affären ”Förvärvet av PA Ventiler är en viktig milstolpe för Affärsområde Flödesteknik och Lundgrens. Bolaget är välskött, nischat och med en mycket stark marknadsposition. Jag är glad över att vi genomfört detta förvärv som passar utmärkt in i vårt Affärsområde Flödesteknik, som består av Lundgrens Sverige, Svebab, Packningar & Plast, Lundgrens Norge.”

I samband med försäljningen av familjebolaget, tar Fredrik Karlsson över som VD för bolaget och Ulf Karlsson renodlar sin roll till säljchef. Lena Karlsson fortsätter som ekonomiansvarig.

Fredrik Karlsson kommenterar affären ”För PA Ventiler känns affären som ett naturligt steg i vår fortsatta tillväxtresa. Vi är övertygade om att vi tillsammans med Beijer Tech kommer att stärka vår marknadsposition som leverantör till svensk industri”

Beijer Almas vd Henrik Perbeck kommenterar affären ”Beijer Tech fortsätter sin strategi att förvärva bolag i intressanta nischer och stärker med detta förvärv sin verksamhet inom flödesteknik ytterligare”.

För ytterligare information:
Vd och koncernchef Beijer Alma Henrik Perbeck, 018-15 71 60